Conrad Marktplaats FAQ
-
Wat is de Conrad Marktplaats?
Als Marktplaats Partner wordt u onderdeel van een geweldig B2B platform dat al meer dan 750.000 producten bevat en dat snel blijft groeien. Profiteer van ons bestaande klantenbestand, onze marketingcampagnes, onze gegarandeerde kwaliteitsnormen en gebruik het bereik van het Conrad Sourcing Platform.
Wie kan verkoper worden?
Alleen bedrijven met een magazijn in Nederland en een Nederlandse BTW-nummer kunnen hun producten op de Conrad Marktplaats verkopen.
Wie zijn de contractuele partners die via de Conrad Marktplaats inkopen?
De contractuele partners voor een aankoop via de Conrad Marktplaats zijn de koper en de verkoper. Conrad biedt het sourcing-platform om het contract te verwerken, maar is geen contractuele partner, slechts een tussenpersoon.
Wie kan Conrad Marktplaats producten bestellen?
Alleen geregistreerde zakelijke klanten kunnen producten bij de verkoper bestellen.
Wat kost de verbinding op de Conrad Marktplaats?
De kosten bestaan uit de combinatie van maandelijkse abonnementskosten en de commissie per verkocht product. De hoogte van de commissie is afhankelijk van het assortiment.
-
Hoe kan ik verkoper op de Conrad Marktplaats worden?
Als u partner wilt worden op de Conrad Marktplaats, neem dan contact met ons op via het Marktplaats Partner contactformulier. Onze Conrad Business Developer zal dan contact met u opnemen en u informeren over de verdere stappen en onboarding.
Hoe lang duurt het tot ik ook echt kan gaan verkopen?
De winkel kan binnen een paar dagen geopend worden. Zodra alle benodigde documenten zijn ingediend, wordt uw winkel geactiveerd.
Registratie -> Onboarding -> Liveschaltung -> Datenfeed Upload -> WinstWat betekent "Onboarding"?
Het onboarding-proces bestaat uit de volgende stappen:
- U vult de aanvraag in
- Uw aanvraag wordt beoordeeld door de Business Developer
- Hij/zij neemt telefonisch contact met u op
- Uw account wordt opgezet en vrijgegeven
- Aanleveren van documenten en productlijst
- Uw account gaat live
--> De productinstallatie kan tijdens het vrijgaveproces in gang worden gezet.
Welke documenten heb ik nodig?
Standaard documenten zoals een kopie van de ID van het management, bewijs van belastingregistratie, BTW-nummer en algemene voorwaarden zijn vereist voor registratie. U ontvangt gedetailleerde informatie tijdens het onboardingproces.
-
Registratie
Tijdens het onboardingproces krijgt u toegang tot het portaal. In de eerste stap specificeert u de taal en uw gebruikersgegevens.
Gebruik hiervoor een geldig e-mailadres en een wachtwoord naar keuze van ten minste 8 tekens, waarvan ten minste één cijfer en één kleine letter.
Zodra u het wachtwoord heeft bevestigd, komt u bij de algemene accountinformatie.-> Voer de winkelnaam in waaronder u in de toekomst op de Conrad Marktplaats wilt verkopen.
-> Zet het vinkje in het ''Commercieel'' veld
-> Vul de naam van uw bedrijf en uw KvK nummer in
-> Zodra u dit heeft bevestigd, voert u uw KvK-nummer in.Extra gebruikersaccount aanmaken
Indien meer dan één persoon toegang moet hebben tot uw shop account, moet u een nieuwe gebruiker aanmaken.
Om dit te doen, selecteert u: Mijn account -> Gebruikersbeheer -> Rechtsboven een nieuwe gebruiker toevoegen -> Voer het e-mailadres van de nieuwe collega in -> Voer een bijbehorend wachtwoord in -> Selecteer toegangsrechten -> Opslaan.
Indien nodig, kunt u de taal wijzigen.
De gemaakte instellingen kunnen te allen tijde worden gewijzigd in de "Gebruikersadministratie. -
Hoe kan ik mijn producten en merken op de Conrad Marktplaats promoten?
Als verkoper op de Conrad Marktplaats heeft u de mogelijkheid om vaste of individuele marketingpakketten af te nemen.
Uw individuele actieplan kan de volgende diensten omvatten:
Integratie in B2B-nieuwsbrieven, banners, voordeelpromoties op de landingspagina, zoekpromotie, gesponsorde producten, merkenshop en pakketbijlages.
Neem contact op met uw contactpersoon om het marketingpakket individueel te bespreken.Ben ik als verkoper goed zichtbaar op de Conrad Marktplaats?
Binnen de Product Detail Pagina (PDP) wordt het aanbod van de verschillende verkopers aan de klant getoond (naam verkoper, verkoopprijs, verzendkosten, levertijd).
Bovendien wordt de verkoper op transparante wijze vermeld op de PDP en in het bestelproces met de opmerking "Verkoop en verzending door".Wat zijn de eisen voor de kwaliteit van de productgegevens?
Onze minimumeisen voor de productinhoud zijn globaal:
Categorie, titel, merk, artikelnummer, onderdeelnummer fabrikant, inhoudsopgave, afbeeldingen, lange tekst.
Bovendien zijn er wettelijke vereisten, zoals de efficiëntieklasse, die binnen de categorie moet worden opgeslagen. Hoe gedetailleerder de inhoudelijke informatie, hoe interessanter het aanbod voor de klant wordt.
Daarom raden wij aan ook de optionele velden en filterattributen te handhaven. Daarnaast zijn de aanbiedingsgegevens zoals prijs, voorraad, levertijd, verzendkosten, enz. vereist.Hoe worden de producten op de Conrad Marktplaats gevonden?
De zoekfunctie is gebaseerd op de factor relevantie: hoe beter de categorisering en de beschrijving van de afzonderlijke items, hoe beter ze worden gevonden.
Bovendien kunnen verkopers de zoekopdracht beïnvloeden door trefwoorden, producttitel, productbeschrijving, afbeeldingen, bestandsnamen, prijs, beschikbaarheid, merk en hoofdletters in te voeren.Wat zijn de annuleringsvoorwaarden voor het Conrad Marktplaats-contract?
Het contract kan flexibel worden opgezegd met een opzegtermijn van één maand.
Krijg ik als verkoper rapportcijfers over mijn verkopen?
Alle verkopers krijgen toegang tot onze uitgebreide rapportage tool.
De volgende rapportages zijn beschikbaar:- Provisie
- Verkopen
- Prijsanalyse
- Omzetanalyse
- Aanbodgeschiedenis
- Aantal views
- Customer Monitor
- Algemene verkoper KPI's, zoals verzendingstijd, berichtrespons etc.
Hoe kan ik mijn activiteiten op de Conrad marktplaats opschalen?
De verkoper heeft de mogelijkheid om de hoeveelheid en variatie van zijn product flexibel in te schalen. Een uitbreiding van de assortimentsstructuur is ook mogelijk na overleg met Conrad Marktplaats.
-
Hoe neem ik een bestelling op?
- Handmatige orderaanname:
Ga naar uw account, selecteer: Mijn Bestellingen -> Alle Bestellingen -> Selecteer Bestelling. Op de detailpagina ziet u het bestelde product en de bijbehorende details. Klik op de groene knop Accepteren om de bestelling te accepteren. - Automatische orderaanname via API
Wanneer zie ik de contactgegevens van de klanten?
- Bij kopen op rekening: de gegevens van de koper kunt u inzien nadat de bestelling is aanvaard. U kunt alle orders exporteren via de orderweergave.
- Bij vooruitbetaling: om de bestelling te verwerken, is de aanvaarding van de bestelling en de bevestigde ontvangst van de betaling (geautomatiseerd) van de klant vereist.
Daarna ontvangen verkopers een automatisch bericht over de verwerking van de betaling en kan de bestelling worden verzonden
Is het mogelijk om orders te wijzigen?
Hoeveelheden en artikelen kunnen niet worden gewijzigd. Controleer uw voorraden voordat u de bestelling accepteert. Daarna is alleen annulering van de bestelling mogelijk.
Waar kan ik tracking informatie opslaan?
Om de klant op elk moment te kunnen informeren over de voortgang van de verzending van de bestelling, moet voor elke bestelling een tracking ID of tracking URL worden opgeslagen.
Om dit te doen, gaat u naar de bestelling en klikt u op de knop "Bestelling volgen".
Daar selecteert u het transportbedrijf en voert u het respectieve trackingnummer of de URL in.
De klant wordt dan op de hoogte gebracht en kan de status van de levering volgen via de link of via zijn klantenrekening.
Meerdere zendingen volgen: Als een zending uit meerdere pakketten bestaat, kunnen meerdere tracking-ID's worden opgeslagen.Hoe neem ik contact op met de klant?
Als u contact wilt opnemen met een koper, selecteer dan de betreffende bestelling. Het tabblad "Berichten" is te vinden in elke bestelling.
Neem alleen via dit kanaal contact op met de klant of Conrad Marktplaats.Waar vind ik berichten van de klant?
In Shop Account -> Mijn Berichten -> Ongelezen Berichten.
U kunt een antwoord schrijven met behulp van het getoonde formulier. Om dit te doen, selecteert u de ontvanger en een geschikt onderwerp en klikt u op "Verzenden".De klant heeft een klacht ingediend. Hoe kan ik reageren?
Als er een klacht binnenkomt, ontvangt u een bericht per e-mail en kunt u de gebeurtenis in Mirakl oproepen.
Selecteer "Bestellingen" op uw homepage en u krijgt het aantal evenementen te zien.U kunt toegang krijgen tot het gedetailleerde orderoverzicht via "Mijn orders beheren".
Om de relevante orders te vinden, kunt u ze filteren onder "Status" - "Met gebeurtenissen".
Rechts ziet u een uitroepteken dat de gebeurtenis met de betreffende reden voor een klacht aangeeft.
Open nu de bestelling en kijk naar het overeenkomstige artikel.
De reden voor de klacht en de datum van ontstaan zijn ook hier te zien.
Klik nu op "Berichten" en communiceer met de klant, zodat de klacht kan worden opgehelderd.
Gebeurtenissen kunnen alleen door de klant worden afgesloten. Zonder reactivering door de klant wordt het evenement na 15 dagen automatisch gesloten.In de winkelrekening onder "Mijn rekening" - "Mijn afschriften" kunnen alle facturen worden opgevraagd.
De door Webhelp gegenereerde klantenfacturen zijn te vinden onder de "Documenten" binnen de bestelling.Waar vind ik mijn rekeningen?
In uw account onder "Mijn rekening" - "Mijn afschriften" kunnen alle facturen worden opgevraagd.
De door Webhelp gegenereerde klantenfacturen zijn te vinden onder de "Documenten" binnen de bestelling. - Handmatige orderaanname:
-
Wie betaalt bij een retour via Conrad Marktplaats de verzendkosten?
In de B2B-sector hebben klanten geen wettelijk recht op teruggave. Dit geldt niet voor klachten over materiële gebreken.
Als u de klant retourzendingen als een speciale dienst wilt aanbieden, kunt u ze opnemen in uw interne retourproces. Noteer deze procedure in uw verkoopvoorwaarden.Hoe annuleer ik een bestelling?
- Annulering bij vooruitbetaling: terugbetalingen van vooruitbetaalde bestellingen zijn mogelijk vanaf de status ''Verzending in gang gezet''.
Voor een terugbetaling, als de klant al betaald heeft, moet u een creditnota uitschrijven aan de klant via de ''Terugbetalingsknop''. U kunt het volledige bedrag terugbetalen of slechts een deel ervan.
Als de klant nog niet betaald heeft, kunt u de bestelling annuleren.
Zodra de zaak is geregeld, kan de klant het evenement sluiten.
Opgelet: Zonder een actieve kredietnota door de verkoper, zal de klant herinnerd worden en zal de verkoper de commissie voor de verkoop aangerekend worden.Houd er rekening mee dat een eenmaal gedane terugbetaling niet meer kan worden teruggedraaid.
- Annulering bij betaling op rekening
"Als de factuur betaald is, kunt u in de betreffende bestelling een creditnota initiëren via de knop Terugbetaling.
U kunt een volledige of gedetailleerde terugbetaling doen, afhankelijk van het verzoek van de klant.
U kunt de reden voor de terugbetaling kiezen uit de aangeboden opties.
De gedetailleerde terugbetaling verwijst naar de hoeveelheid, het bedrag, de belasting, de verzending, de belasting en de reden voor de terugbetaling.Zodra u de gegevens voor de terugbetaling heeft ingevoerd, gaat u naar Bevestigen en de creditnota zal door onze betalingsdienstaanbieder worden aangemaakt.
Houd er rekening mee dat een eenmaal gedane terugbetaling niet meer kan worden teruggedraaid. -
Welke betaalmethodes biedt Conrad Marktplaats?
Conrad Marktplaats biedt twee betaalmethoden: factuur en vooruitbetaling.
Verdere betalingsmogelijkheden zijn gepland.Hoe kan ik mijn verzendkosten veranderen?
Ga naar uw verkopersaccount en selecteer:
Mijn account -> Instellingen -> Verzendkosten.
U kunt uw verzendkosten en verzendmethode aanpassen.Kan ik de gewichtsklassen binnen de verzendmethode aanpassen?
De gewichtsklassen zijn vooraf bepaald door Conrad Marktplaats en kunnen niet worden gewijzigd.
Aan wie moet de betaling voor een Conrad Marktplaats order worden voldaan?
De factuur wordt op uw naam aan de klant uitgereikt.
Betaling voor Conrad Marktplaats artikelen geschiedt aan de betalingsdienstaanbieder Webhelp.
U ontvangt de betalingsinformatie hiervoor na de aankooptransactie.
De betaling van afgewikkelde verzoeken van klanten geschiedt driemaal per maand.Wanneer verstuur ik de bestelling als voor "vooruitbetaling" wordt gekozen?
Met de ontvangst van de betaling door de betalingsdienstaanbieder Webhelp, ontvangt de verkoper de vrijgave voor de verzending van de goederen. Vanaf dit punt wordt de verzendtijd berekend.
Openstaande bestellingen
Houd er rekening mee dat er geen betaling aan u zal worden gedaan voor bestellingen met openstaande evenementen.
Hoe is de logistiek geregeld?
De logistieke verwerking wordt verzorgd door het magazijn van de desbetreffende verkoper.
-
Hoe kan ik contact opnemen met Conrad Marktplaats?
Als u nog vragen heeft, neem dan rechtstreeks contact op met uw persoonlijke contactpersoon.
Hoe weet ik of een product een Marktplaats product is?
Elk artikel op de marktplaats is op de productpagina gemarkeerd met de zin en het symbool "Alleen beschikbaar voor zakelijke klanten". Verkoop en verzending worden uitgevoerd door de respectieve verkoper.
-
Er mogen geen producten worden aangeboden met een FSK-classificatie van "18 jaar en ouder", inhoud die geweld verheerlijkt of oorlogsspeelgoed.
-
- Product uploaden met behulp van product file template
- Product upload door eigen product bestand / mapping
- CSV
- API
- FTP
- Bme.Cat
- Aggregators
-
Leer meer over de Conrad Marktplaats van een team van deskundigen in een reeks webinars. In korte en boeiende sessies duikt u in de onderwerpen die u interesseren. U kunt een schat aan informatie verwachten om uw bedrijfsmodel met succes te ontwikkelen.