Alle producten
Meest gekocht
Meest gekocht
Best beoordeelde producten
Best beoordeelde producten
Advies
Modelbouwers die met veel aandacht voor detail prachtige vloermodellen bouwen, die na voltooiing goed beschermd tegen stof en ruwe behandeling in helder verlichte vitrines staan, hebben geen modelbouwelektronica nodig. Als een model echter van verlichting moet worden voorzien of afzonderlijke onderdelen moeten bewegen of roteren, wordt het interessanter. Ten laatste wanneer het afgewerkte model radiografisch moet worden bestuurd, komt de modelbouwelektronica in het spel.
Want nu moeten de meest uiteenlopende stuur-, controle- en ook schakelfuncties betrouwbaar worden gerealiseerd. En dat vereist echte hightech componenten die ook nog eens correct geïnstalleerd, professioneel aangesloten en ook nog eens perfect afgesteld moeten worden.
Iedereen die ooit het geluk heeft gehad om een kijkje te nemen in een uitgebreid gebouwd modelschip, een prototypische helikopter of een vrachtwagen- of jetmodel weet wat daarmee wordt bedoeld.
Maar juist deze combinatie van aloude modelbouw en geavanceerde elektronica maakt RC (Radio Controlled) modelbouw voor zoveel mensen zo interessant.
Of het nu gaat om modelscheepsbouw, modelautobouw, modelvliegtuigbouw of functionele modelbouw: zodra een model natuurgetrouw moet worden verplaatst, komt de techniek van de afstandsbediening om de hoek kijken. En juist op dit gebied heeft de ontwikkeling de laatste jaren enorme vooruitgang geboekt.
Wat een drama was het enige tijd geleden toen alleen de frequentiebereiken 27, 35 of 40 MHz beschikbaar waren voor het besturen van modellen. Naast de frequentie-interferentie die werd veroorzaakt door de CB-radio's die toen wijdverbreid waren, gingen veel modellen ook kapot door de dubbele bezetting van zendkanalen. Menig modelbouwer heeft hier een zeer hoge pijngrens moeten aantonen om de lust voor de hobby niet te verliezen. Maar deze ramp is nu eindelijk voorbij, tot vreugde van veel modelbouwliefhebbers.
De nieuwe afstandsbedieningtechnologie met 2,4 GHz
Met het vrijkomen van de 2,4 GHz-frequentieband en de beschikbaarheid van technisch volwassen zend- en ontvangsttechnologie uit het WLAN-gebied was het slechts een kwestie van tijd voordat deze slimme technologie ook voor modelbouwafstandsbedieningen werd gebruikt. En met de introductie van de nieuwe 2,4 GHz afstandsbedieningstechnologie werden niet alleen veel van de oude problemen opgelost. Het maakte ook enkele nieuwe en zeer interessante prestatiekenmerken mogelijk:
Hogere betrouwbaarheid van de transmissie
In tegenstelling tot de oude systemen, die permanent op een vast kanaal uitzonden, springen de nieuwe afstandsbedieningen heen en weer tussen kanalen en bezetten zij een van de ongeveer 80 beschikbare kanalen slechts voor fracties van een seconde. Deze procedure, bekend als frequency hopping, heeft het grote voordeel dat slechts minimale informatie verloren gaat als een kanaal wordt verstoord. Bovendien ondersteunen sommige afstandsbedieningen de LBT-functie (Listen Before Talk). Met deze functie controleert de zender eerst of het nieuwe kanaal werkelijk vrij is, alvorens zijn informatie op de frequentie van dit kanaal naar de ontvanger te zenden.
Betere storingsonderdrukking
Aangezien de ontvanger digitaal gebonden is aan de zender, reageert de ontvanger alleen op de signalen van "zijn" zender. Parallel gebruik van meerdere zenders of modellen in een beperkte ruimte (bijvoorbeeld op een modelvliegveld of bij een modelautorace) is met 2,4 GHz-afstandsbedieningen dan ook geen enkel probleem meer.
Correctie van transmissiefouten
Door extra informatie uit te zenden, heeft de ontvanger de mogelijkheid het ontvangen signaal op juistheid te controleren. Zo kan de ontvanger in het model alleen de juiste stuurinformatie doorgeven aan de servo's, regelaars en elektronische componenten. Het gevreesde "eigen leven" van de modellen als gevolg van storingen behoort daarmee tot het verleden.
Snelle signaaloverdracht
Door de grotere bandbreedte van de transmissiekanalen wordt de controle-informatie met een grotere resolutie en met een hogere snelheid verzonden. In combinatie met snelle servo's zijn dus in fracties van seconden reflexmatige besturingsbewegingen mogelijk, zoals die welke nodig zijn voor het besturen van snelle modelauto's.
Eenvoudige routering van de antenne
Aangezien de antennes van een 2,4 GHz afstandsbediening slechts ongeveer 3 cm lang zijn, kunnen zij gemakkelijker in het model worden "verborgen". Vooral prototypische modellen worden duidelijk opgewaardeerd als geen lange antennedraden het uiterlijk bederven. Bovendien maakt een korte zendantenne het ook veel gemakkelijker om de afstandsbedieningen te hanteren. Uitschuifbare telescopische antennes die de neiging hebben te buigen of te breken zijn niet langer verkrijgbaar.
Gebruik van een retourkanaal
Hoogwaardige modelbouwafstandsbedieningen zenden niet alleen stuursignalen van de zender naar de ontvanger in het model. Via het retourkanaal wordt informatie van het model teruggestuurd naar de afstandsbediening. In combinatie met de juiste telemetriesensoren kan het display van de zender onder meer de sterkte en de kwaliteit van het ontvangersignaal, de spanning van de ontvangeraccu, de motortemperatuur of zelfs de vlieghoogte of -snelheid weergeven.
Natuurlijk is er ook een breed scala aan 2,4 GHz-afstandsbedieningen dat het hele spectrum van mogelijke toepassingen bestrijkt. Van de eenvoudige 2-kanaals draaiknop-afstandsbediening voor automodellen tot goedkope 4-kanaals hand-afstandsbedieningssystemen strekt het gamma zich uit tot volledig uitgeruste hand- of consolezenders waarmee helikopters, jets en zondig dure grote modellen kunnen worden bediend.
Ontvanger met extra functies
Omdat meerdere 2,4 GHz-ontvangers kunnen worden bediend of gebonden aan één 2,4 GHz-zender, maken veel modelbouwliefhebbers natuurlijk gebruik van de mogelijkheid en bouwen ze in elk model hun eigen ontvanger.
Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld op een modelvliegveld zeer snel van model te wisselen. Sommige ontvangers zijn uitgerust met twee of zelfs vier ontvangsttrappen, elk met een eigen antenne.
Dit heeft als voordeel dat elke antenne in een andere richting kan worden gericht en het model dus in elke vliegstand of rijsituatie perfecte ontvangst heeft.
Bovendien "verpakken" de fabrikanten andere nuttige functies in de ontvangers. Een gyro-ontvanger bijvoorbeeld heeft ingebouwde elektronica met positie- en versnellingssensoren om een modelvliegtuig absoluut stabiel te houden in elke vliegstand. Een plotselinge zijwind tijdens de landing zal het model dan niet meer van zijn vluchtpad afbrengen.
Met een zender voor afstandsbediening worden de bewegingen van de stuurknuppels en de actuele posities van de schakelaars en draai-/schuifregelaars omgezet in elektronische signalen. Deze signalen worden gecodeerd (encoded) en per radio naar het model gezonden. In het model moet de elektronische besturingsinformatie worden ontvangen, gedecodeerd en terug omgezet in een mechanische beweging.
Modelbouw servo's werden ontwikkeld om een besturingssignaal om te zetten in een beweging. Naast elektronica bevatten servo's een kleine motor die via een tandwielkast een slijphendel (hefboomkruis) aandrijft. De beweging van de hendel is evenredig met de stuurknuppel. Als de stuurknuppel in de middelste stand staat, staat de servohendel ook in de middelste stand. Als de stuurknuppel wordt verbogen, beweegt de servohendel tegelijkertijd in dezelfde richting.
Wat aan de zenderzijde technisch vrij eenvoudig te doen is met potentiometers of Hall-sensoren, is in het model een veel grotere uitdaging. Dat komt omdat modelbouwers zeer uiteenlopende eisen stellen aan de servo's in hun modellen.
Naast de mechanische besturing van roeren of stuurstangen is het ook noodzakelijk om motoren te kunnen beïnvloeden met behulp van de afstandsbediening. Daartoe bestaan er motorregelaars of snelheidsregelaars die op dezelfde manier worden aangestuurd als een servo. Dit betekent: Afhankelijk van de stand van de stuurknuppel op de zender wordt de snelheid van de motor veranderd.
Snelheidsregelaar of toerentalregelaar
Hoewel er vaak over snelheidsregelaars wordt gesproken, gaat het niet altijd om snelheidsregelaars maar meestal om toerentalregelaars. Dit betekent: Als de toerentalregelaar voor de motorfunctie is ingesteld op 50% van het maximale vermogen op de zender, voorziet de snelheidsregelaar de motor in het model van 50% van het accuvermogen. Een toerentalregelaar kan niet herkennen of beïnvloeden of de motor dan werkelijk met 50% van zijn vermogen werkt of sneller of langzamer draait door veranderende belasting.
Een toerentalregelaar daarentegen detecteert de huidige snelheid van de motor en past de energie voor de motor automatisch aan als de snelheid toeneemt of afneemt door een verandering in de belasting. Deze besturingsmodus (govener-modus) is belangrijk voor bijvoorbeeld elektrische modelhelikopters, omdat deze met een constante rotorsnelheid moeten werken.
Geborstelde regelaar of borstelloze regelaar
Bij de keuze van de juiste snelheidsregelaar moet in de eerste plaats rekening worden gehouden met de motor. Indien de motor een commutatormotor is waarbij de stroom via twee koolborstels (borstel = borstel) op het anker wordt overgebracht, moet ook een borstelregelaar worden gebruikt.
Borstelmotoren hebben echter veel nadelen. De koolborstels slijten en moeten voortdurend worden onderhouden of vervangen. Wanneer de motor draait, ontstaat op de borstels het zogenaamde borstelvuur, wat tot aanzienlijke storingen in de ontvangst van de afstandsbedieningssignalen kan leiden.
Daarom zijn borstelloze motoren steeds populairder geworden in de modelbouw. Deze motoren werken als driefasenmotoren, hebben dus drie aansluitdraden en hebben geen koolborstels nodig (borstelloos). Bijgevolg vereisen deze motoren speciaal ontworpen borstelloze regelaars.
De volgende illustraties tonen de verschillen tussen de twee motortypes:
Snelheidsregelaar of vluchtregelaar
In principe maakt het niet uit welk model door een elektromotor wordt aangedreven, maar afhankelijk van welk model een snelheidsregelaar/snelheidsbegrenzer nodig heeft, hebben de regelaars overeenkomstige prestatiekenmerken.
In een modelauto of -schip is het logisch dat de aandrijfmotor in beide richtingen kan draaien, maar modelvliegers hechten er meestal geen belang aan dat de propeller van hun modelvliegtuig ook achteruit kan draaien.
Hier is een verstandige remfunctie veel belangrijker, zodat bijvoorbeeld bij elektrische zweefvliegmodellen de propeller onmiddellijk stopt wanneer de motor wordt uitgeschakeld en netjes naar achteren klapt. Als de propeller als een windmolen zou blijven draaien zonder motoraandrijving, zou het model niet kunnen overgaan in een redelijke glijvlucht.
In de modelscheepsbouw daarentegen zijn speciale regelaars of snelheidsregelaars nodig die met water kunnen worden gekoeld. Daarom wordt een grote verscheidenheid aan gouverneurs aangeboden.
Technische gegevens in acht nemen
Bij de keuze van een toerentalregelaar moeten altijd de technische gegevens in acht worden genomen. Terwijl de maximale stroom en de maximale bedrijfsspanning in geen geval mogen worden overschreden, is de specificatie van de motorwikkelingen (omwentelingen*) voor automodelbesturingen een minimumwaarde die niet mag worden onderschreden.
Aangezien sommige regelaars bijv. ook lipo-accu's tegen diepontlading beschermen en individueel aan de aangesloten motor kunnen worden aangepast, moeten bij de installatie de instructies van de fabrikant en de programmering in acht worden genomen.
Onze praktische tip: draaien
* Omdat het stroomverbruik van motoren voor modelauto's sterk varieert en altijd afhangt van de actuele rijsituatie, kiezen liefhebbers van modelauto's hun snelheidsregelaars niet op basis van de stroom, maar op basis van het aantal "omwentelingen" van de motor. Hoe lager het aantal motorwikkelingen, hoe hoger de stroom die de motor kan opnemen. Bijgevolg moet de regelaar zodanig worden ontworpen dat het aantal omwentelingen van de gebruikte motor gelijk is aan of groter is dan het aantal omwentelingen dat de regelaar aankan.
Als een model met meer dan alleen rij- en stuurfuncties moet worden uitgerust, zijn elektronische modules nodig. Met deze modules en een beetje knutselen is het dan vrij eenvoudig om met behulp van de afstandsbediening standlichten, koplampen, relais of zelfs andere verbruikers aan en uit te schakelen. Als dan ook nog een prototypisch motorgeluid van onder de motorkap te horen is, is dit modelbouw in zijn mooiste vorm.
Maar ook de betrouwbare stroomvoorziening van het model via een accu is een zeer belangrijk aspect. Om de bedrijfszekerheid van hun modellen te verbeteren, gebruiken veel modelbouwers twee batterijen om de ontvanger en de servo's van stroom te voorzien. Een battery backer bewaakt dan de spanning van beide batterijen en gebruikt altijd de batterij met de hogere spanning voor de voeding van het model. Als één batterij door een technisch defect uitvalt, kan de tweede batterij het model nog steeds betrouwbaar van stroom voorzien.
Modelbouwers moeten niet alleen alles weten over hun model en de ingebouwde elektronica. Ze moeten ook kennis hebben van batterijen en oplaadtechnologie. Dit is absoluut essentieel, want batterijen leveren de modellen vitale energie of energie die essentieel is om te overleven. Daarom hechten veel ervaren modelbouwers ook meer waarde aan een betrouwbare stroomvoorziening voor hun modellen.
NiMH-accus en accu-packs
In de handel verkrijgbare NiMH rondcelbatterijen, bijvoorbeeld van het type Mignon, worden voornamelijk gebruikt in instapmodellen voor de voeding van de zender. Voor de stroomvoorziening van de ontvanger zijn gelaste accu's in de meest uiteenlopende uitvoeringen de betere keuze.
Door de trillingen waaraan een model tijdens het gebruik voortdurend wordt blootgesteld, kunnen de contacten in een accuhouder namelijk snel tot onderbrekingen of wankele contacten leiden.
De gevolgen van dergelijke wankele contacten zijn uitval van het ontvangende systeem, wat kan leiden tot een totaal verlies van controle. Een nachtmerrie voor elke modeliefhebber.
Lithium-accu's
Op het gebied van aandrijfbatterijen hebben lithiumpolymeerbatterijen (LiPo) de NiMH-batterijen al lang ingehaald. Dat is geen wonder, want LiPo-batterijen hebben een lager gewicht en een aanzienlijk hogere energiedichtheid dan NiMH-batterijen.
Deze batterijen moeten echter op de juiste manier worden behandeld. Te diep ontladen is net zo schadelijk als overladen. In extreme gevallen kan dit leiden tot mechanische vernietiging van de batterij met acuut gevaar voor brand en explosie.
Daarom is het belangrijk om het batterijtype en het aantal cellen in te stellen bij het programmeren van snelheidsregelaars. De regelaars/actuators zullen dan de motor uitschakelen of het vermogen verminderen als er een risico van diepe ontlading bestaat.
Om elke afzonderlijke cel tijdens het laadproces te kunnen controleren, hebben LiPo-batterijen naast de verbindingskabels met hoge stroom speciale balancerverbindingen. Aangezien LiPo-batterijen soms alleen in folie zijn verpakt, moet er ook voor worden gezorgd dat puntige of scherpe voorwerpen de buitenste schil niet kunnen beschadigen.
Bij een juiste behandeling bieden LiPo-batterijen echter langdurig rij- en vliegplezier.
Loodaccu's
Maar wie denkt dat in tijden van lithiumaccu's en borstelloze motoren beproefde loodaccu's niet meer nodig zijn, heeft het mis. In de modelscheepsbouw zijn loodaccu's nog steeds erg populair, omdat zij enerzijds een hoge capaciteit hebben en anderzijds goedkoop zijn. Bovendien heb je het hoge gewicht van de batterijen nodig om prototypische modelschepen de juiste waterstand te geven.
Maar liefhebbers van modellen met methanol verbrandingsmotoren gebruiken ook graag loodaccu's. Eenmaal als voeding voor de gloeibougie of voor de voeding van de elektrische starter. Loodgelbatterijen genieten de voorkeur omdat ze lekvrij zijn en in elke positie kunnen worden gebruikt.
In sommige gevallen worden grote loodaccu's ook gebruikt om snel tractie- of vliegaccu's op te laden in open gebieden waar geen stroomvoorziening is.
Modelbouw laders
In tegenstelling tot in de handel verkrijgbare laders met ronde cellen, die in elk huishouden te vinden zijn, kenmerken modelbouwladers zich door het feit dat zij meercellige accu's kunnen laden. Bovendien zijn de laders zo ontworpen dat ze ook batterijen met verschillende technologieën zoals NiCd, NiMH, LiPo, LiIon, LiFePO of lood kunnen laden en ontladen.
Maar dat niet alleen. Veel modelbouwliefhebbers gebruiken verwisselbare batterijen om hun model te kunnen gebruiken zonder lange oplaadpauzes. In dit geval is het praktisch als de lader twee of meer batterijen tegelijk kan opladen.
En om ervoor te zorgen dat de batterijen snel kunnen worden opgeladen, werken de laders met soms zeer hoge laadstromen. Natuurlijk moeten de laadkabels en de connectoren perfect op de batterijen passen, anders kunnen er snel contactfouten en schade optreden.
Aangezien de laders zowel thuis als onderweg worden gebruikt, hebben veel van de apparaten naast een 230V-aansluiting ook een 12V-aansluiting. Zo kan de accu van de auto onderweg als energiebron dienen. Anderzijds hebben sommige clubhuizen die het zonder 230 V-aansluiting moeten stellen, krachtige 12 V-zonnesystemen waarop ook de laders kunnen worden aangesloten. Opladers die alleen een 12 V aansluiting hebben, worden thuis gewoon bediend via krachtige 12 V netadapters.
De afkorting FPV staat voor First Person View en betekent in deze context zoveel als het zicht vanuit de cockpit van het model. In principe maakt FPV mogelijk waar modelbouwfans al jaren van dromen. Zij kunnen nu precies zien hoe het zou zijn om zelf met hun model mee te vliegen of door de voorruit van de modelauto te kijken.
Daartoe worden kleine, lichte en krachtige camera's in het model geïnstalleerd, die hun beeldsignalen via de radio naar een ontvanger sturen. De beelden kunnen vervolgens worden bekeken op een smartphone, tablet of monitor.
Als het model uitsluitend vanuit de cockpit moet worden bestuurd, is een beeldschermbril het beste gebleken. Het vergt echter enige oefening voordat de onbekende blik als normaal wordt ervaren. Eerst en vooral zijn copters of drones uitgerust met camera's, hoewel hier de wettelijke voorschriften in acht moeten worden genomen.
Wettelijke eisen voor FPV vliegen
In het algemeen mogen drones of copters in de open categorie alleen binnen visueel bereik worden gevlogen. Dit betekent dat de persoon bij de zender zijn drone te allen tijde moet kunnen zien. Hij mag dus niet te ver weg vliegen, want anders is de vliegpositie niet duidelijk herkenbaar.
Het gebruik van een videobril om de helikopter te besturen is alleen toegestaan als een andere gekwalificeerde persoon (spotter) het model voortdurend in het zicht houdt. De persoon die observeert moet zich in de nabijheid bevinden van de persoon met de FPV-bril en de aandacht kunnen vestigen op gevaren. Deze wordt dan geacht binnen het gezichtsveld van de piloot te opereren. Bovendien bestaat er een registratieplicht en is, afhankelijk van het soort activiteit, een bewijs van bekwaamheid vereist.
De topklasse in FPV vliegen
Ondertussen heeft FPV vliegen ook zijn intrede gedaan in de racewereld. Hier worden krachtige racecopters gebruikt om met waanzinnige snelheden door parkeergarages te vliegen of om tienduizenden bezoekers te trekken bij grote race-evenementen op epische locaties, zoals de Drone Champions League (DCL).