Uitleg: gyroscopen
Het hart van een gyroscoop of gyro is een speciaal gelagerd piëzokristal, waarop een elektrische spanning wordt aangelegd. Als er een kracht van buitenaf - bijvoorbeeld door een draaibeweging - op het kristal inwerkt, wordt het verloop van de aangelegde elektrische spanning veranderd. Hierdoor kan de richting en ook de kracht van een draaibeweging in een elektrisch signaal worden omgezet. Door nageschakelde beoordelingselektronica wordt naar aanleiding van de spanningsverandering een stuursignaal voor een servo geproduceerd. Als nu bijv. bij een modelhelikopter de staart door de wind opzij wordt gedrukt, detecteert de gyroscoop direct deze beweging en zorgt via de staartservo snel voor een tegenbeweging. Zo blijft de vliegstand van het model extreem stabiel.
De gevoeligheid wordt met een draairegelaar direct bij de gyroscoop of via een vrij kanaal bij de afstandsbediening ingesteld. Of de lengte-, dwars- of hoogteas van een modelvliegtuig moet worden gestabiliseerd, wordt bepaald door de plaats waar de gyroscoop in het model is ingebouwd. De gyroscoop wordt aangesloten tussen de ontvangeruitgang en de betreffende servo die moet worden gereguleerd. De modelpiloot kan daardoor de gyroscopische functie voor een gewenste richtingverandering van het model gericht oversturen.
Verschillende types gyroscopen voor uw RC helikopter of vliegtuig
Bij gyroscoopsystemen zijn er grote en kleine verschillen, waarmee rekening moet worden gehouden bij de keuze voor de juiste gyroscoop.
Standaardmodus en Heading-Lock-modus
Een gyro- of piëzosysteem kan dus veranderingen detecteren en produceert via beoordelingselektronica een servostuurimpuls om tegen te sturen. In de standaardmodus wordt daarbij zo lang tegengestuurd zolang er een ongestuurde draaibeweging herkent wordt. In de Heading-Lock-modus of AVCS-systeem (Angular Velocity Control System) wordt echter zo lang tegengestuurd tot de oorspronkelijke uitgangssituatie van het model weer wordt bereikt.
Analoge of digitale servo
Om een snelle bijstelling te realiseren, worden soms digitale servo's aangesloten op de gyroscoop. De digitale servo’s kunnen vele malen vaker aangestuurd worden, maar de gyroscoop moet deze functie ook ondersteunen.
Piëzo- of SMM-sensor
De eerste mechanische gyroscopen waren nog uitgerust met werkelijk roterende vliegwielen, om een verandering van positie te herkennen. De volgende stap waren piëzo-sensoren, die werkten zonder roterende componenten. Deze gyroscopen waren echter zeer temperatuurgevoelig. De nieuwe generatie gyroscopen is uitgerust met een SMM-sensor op halfgeleiderbasis (Silico Micro Machine). Deze sensoren vertonen zo goed als geen temperatuurverloop.