Auto: OBD2 scanners
Wie heeft het niet meegemaakt, het storingslampje van de auto gaat branden. Met een rood lampje is het verstandig om te stoppen, maar met een geel lampje kunt u doorrijden naar de garage om het na te laten kijken. Ongeveer €50,- verder bij de garage, komt u erachter dat het een onschadelijke storing is door bijvoorbeeld een bevuilde sensor. Dit kan wel eens vaker voorkomen… Zonde van uw geld maar het moet toch uitgelezen worden.
Toch kunt u hier geld mee besparen door zelf een OBD2 scanner aan te schaffen. Het is namelijk erg eenvoudig deze fouten zelf op te lossen! En uiteraard mag een OBD2 scanner niet ontbreken in uw gereedschapskist.
Wat is een OBD2 interface?
OBD is in de 80 jaren geïntroduceerd en staat voor “On-Board Diagnostics”. Dit is ontwikkeld met het oog op het snel opsporen van fouten in de auto-elektronicawereld. OBD was een niet-gestandaardiseerde interface met als gevolg verschillende design en foutcodes. Hier kwam verandering in tijdens de ontwikkeling van OBD2 (vaak geschreven als OBD-II) in de jaren 90.
Een OBD2-poort heeft wat weg van een SCART-aansluiting. Het beschikt over een 16-pins aansluiting. Vaak bevindt deze poort zich onder het dashboard, bijvoorbeeld bij de zekeringen. U kunt er middels een aantal gestandaardiseerde codes foutmeldingen mee uitlezen. Dit kunnen bijvoorbeeld problemen met de verbranding of verkeerde waardes van uitlaatgassen zijn. Deze codes zijn zelf niet duidelijk, zoals de code P0115 die verwijst naar problemen met temperatuur.
De code is opgebouwd uit verschillende onderdelen. De letter P staat bijvoorbeeld voor “Powertrain”, maar er kan ook een “C” staan die naar het chassis verwijst. De opvolgende gedeeltes geven samen een duidelijke indicatie waar de fout zich bevindt en wat het precies is. Elke code verwijst uiteindelijk dus naar een bepaalde storing ergens in de auto. Dit is gedaan zodat niet elke autofabrikant verschillende codes maakt en de OBD-scanners universeel werken met alle auto’s. Bij sommige auto’s kunt u zelfs kilometerafstanden, brandstofverbruik, temperaturen en dergelijken mee uitlezen. Het is maar net hoeveel informatie de autofabrikant beschikbaar stelt voor het uitlezen.
Zelf storingen uitlezen en verwijderen
Het zelf uitlezen van storingen is erg eenvoudig. Daarnaast is het ook snel en veel voordeliger te doen dan de auto voor controle naar de garage te brengen! Als de auto een storing geeft, ga dan als volgt te werk:
Stap 1 – De scanner op de OBD2-poort aansluiten:
Waar de poort zich bevindt, verschilt per auto. Vaak is dit bij het zekeringskastje maar soms ook achter een kapje in het dashboard. Raadpleeg hiervoor het onderhoudsboekje. Als u de poort eenmaal heeft gevonden, kunt u de OBD2-scanner in de poort pluggen. Dit kan maar op 1 manier dus dit kan niet fout gaan.
Stap 2 – De foutcode uitlezen:
Vaak heeft een OBD scanner geen batterijen of accu en krijgt stroom middels de OBD-poort. Hij gaat dan ook pas aan als u hem op de poort aansluit.
Nadat de scanner zichzelf heeft opgestart, kunt u het scannen naar fouten starten. Er zal een laadbalk verschijnen met na afloop de eventuele gevonden fouten. Kies of u de fout wilt wissen of laten staan, zodat de garage er naar kan kijken. Uiteraard kunt u met de foutcode het probleem opzoeken en wellicht zelf verhelpen.
Afhankelijk van de scanner en auto, kunt u diverse sensoren uitlezen zoals toerental, benzine verbruik etc. Ook kunt u met behulp van een PC of laptop de firmware up to date houden zodat de scanner ook werkt met de nieuwste auto’s.
Altijd controle met OBD2 op uw smartphone
De techniek staat niet stil en dat is ook bij OBD2 het geval. Zo kunt u met een OBD2-adapter gegevens uitlezen via uw smartphone.
Met dit systeem heeft u geen apart kastje nodig. De kleine adapter plugt u in op de OBD2-poort in de auto en vervolgens leest u via bluetooth de gegevens uit op uw Android- of iOS-device. Afhankelijk van de app, zijn diverse overzichten mogelijk. Cartrend heeft bijvoorbeeld een overzicht met realtime snelheid, PK en andere motorinformatie.
Uiteraard kunt u via uw smartphone of tablet ook de storingen uitlezen/wissen, net als bij een normale scanner.