JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

 

Acculaders en starthulpen

Acculaders, starthulp en accessoires | Voor alle noodgevallen

Wil jouw auto niet starten vanwege een lege accu? Wij geven je handige tips!

Is het je al wel eens overkomen? Je stapt de deur uit, loopt naar de auto en drukt op de centrale deurvergrendeling en er gebeurt niks? In eerste instantie denk je nog dat de batterij van je afstandsbediening leeg is en doe je vol goede moed de auto met de sleutel open. Je stapt in de auto en merkt dat de binnenverlichting ook niet aangesprongen is. Het zal toch niet? Je doet de sleutel in het contact, draait ‘m om en er gebeurt niks! Accu leeg! In de meeste gevallen komt dit omdat je onbewust iets aan hebt laten, zoals de radio of de lampen.

Ook kan het voorkomen dat je accu gewoon kapot is en vervangen moet worden. Dit komt met name voor bij extreme (weers)omstandigheden, zoals een strenge winter. Er zijn ook accu’s die geleidelijk leeglopen en niet meer maximaal opgeladen kunnen worden. Dit geeft vooral problemen bij dieselmotoren, want deze hebben piekstroom nodig bij de eerste keer starten. Wij gaan jou nu handige tips geven hoe je een lege accu kunt voorkomen en wat je moet doen als je toch snel op je werk moet zijn.

lijn-divider.png
lijn-divider.png

Tip 1: Voorkom een lege accu met een accutester

Meten is weten en voorkomen is beter dan genezen! Met een accutester check je de toestand van je accu en kun je dus ingrijpen voor het te laat is. Tegenwoordig zijn er accutesters in allerlei prijsklassen, van een paar tientjes tot honderden euro’s. Welke je moet hebben, bepaal je zelf.

De goedkopere varianten komen vaak in de vorm van sigarettenaansteker-plug. Deze meten de accuspanning zodra de auto op contact staat, simpel! Geeft de meter ongeveer 12,7 volt aan dan is je accu vol en heb je geen problemen. Komt de spanning onder de 12,5 volt dan moet je je zorgen gaan maken. Dan heb je waarschijnlijk iets aan laten staan, zoals een interieurlampje. Of je accu laadt niet meer voor 100% op en is aan vervanging toe. Zorg er altijd voor dat je motor uitstaat zodra je een meting doet. Als de motor aanstaat geeft de meter sowieso een spanning van ongeveer 14 volt, omdat de dynamo de accu oplaadt tijdens het draaien van de motor.

Met de duurdere accutesters kun je een complete analyse (startvermogen, koudestartstroom, dynamotest, etc.) maken van je accu, maar dit is voor privégebruik niet echt rendabel. Deze testers zijn vooral voor bedrijven interessant, want je kunt ook de accu’s van vrachtwagens testen.

Een ander manier om te voorkomen dat je met een lege accu komt te staan is met het testen van de zuurgraad van je accuzuur. Dit kun je heel gemakkelijk doen met een accuzuurtester. Pas wel op, want je hebt met bijtend zuur te maken.
Ook dit werkt erg eenvoudig. Je draait één van de dopjes van de accu los en steekt de meter in het zuur van de accu. Vervolgens knijp je in de zuigbal en de meter vertelt je aan de hand van de kleur in welke staat je accu is. Rood betekent direct laden, blauw is half opgeladen en geel is in orde.

Acculaadtoestand % ontladen Spanning ruststand
100% 0 12,7 V
80% 20 12,5 V
60% 40 12,3 V
40% 60 12 V
20% 80 11,8 V
0% 100 11,6 V
line.png

Tip 2: Heb je een lege accu? Gebruik startkabels of een starthulp

Het is je waarschijnlijk wel eens overkomen; je wilt naar je werk rijden, maar de auto start niet. Shit, een lege accu? Wat nu? Nou, er zijn 2 opties:

  1. Je pakt de startkabels uit je kofferbak en start je auto met behulp van de auto van de buurman.
  2. Je gebruikt een starthulp (jumpstarter) om je accu een boost te geven.


Het grote voordeel van startkabels is dat ze relatief goedkoop zijn. Voor 2 tientjes heb je al een goed setje kabels. Het nadeel is dat je altijd een extra auto nodig hebt om je accu weer aan de praat te krijgen. Met een starthulp is dit niet nodig, vandaar dat deze ook iets prijziger zijn. Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een 2e auto.

afb3.jpg

Zo start je een auto met behulp van een starthulp/jumpstarter

Een starthulp wordt ook wel een mobiele accu genoemd. Deze levert net genoeg stroom om jouw (bijna lege) accu te kunnen starten. Het grote voordeel is dat je geen extra auto nodig hebt en dus niet afhankelijk bent van anderen. Het aansluiten werkt op dezelfde manier als bij startkabels zoals we hierboven hebben beschreven. Let hier ook goed op dat je de klemmen op de juiste polen zet. Een starthulp heeft vaak ook een ingebouwde compressor, een LED-lamp, USB en een 12V-aansluiting. Je kunt er dus ook je banden mee oppompen en je kunt in het donker zien waar je mee bezig bent. Met de USB-aansluiting kun je zelfs je smartphone opladen. Handig!

afb2.jpg

Zo start je een auto met behulp van startkabels

  1. Zet de 2e auto dichtbij en check aan welke kant de accu van de 2e zit. Dit i.v.m. de lengte van de startkabels.
  2. Laat de motor van de 2e auto draaien en pak de rode startkabel. Zet de klem van de rode startkabel eerst op de + van de 2e auto daarna op de + van je lege accu. Als je de plus niet kunt vinden op de accu kun je het herkennen aan een rode markering op kabels of accu. 
  3. Doe nu hetzelfde nu met de zwarte startkabel. Zet eerst de klem op de minpool van de accu van de 2e auto en daarna op de minpool van de lege accu. Let op: dit kan een vonkje opleveren, probeer het in één goed te doen.
  4. Wacht nog een paar minuten met het starten van de lege accu. Start 'm vervolgens en laat de motor nog een paar minuten draaien met aangesloten startkabels.
  5. Haal de klem van de rode startkabel die aan de opgeladen accu zit, vervolgens haal je de rode klem van de startaccu.
  6. Herhaal stap 5, maar dan voor de zwarte startkabel

Nu kun je de auto weer starten, maar pas op dat je ‘m niet laat afslaan. Dan kun je namelijk het hele riedeltje overnieuw doen en daar zit niemand op te wachten. Het duurt een half uur tot een uur voordat je de accu weer zelfstandig kunt starten. Vergeet dit niet!

Waar moet je opletten bij aanschaf van startkabels of een starthulp?

De capaciteit van een auto-accu hangt af van de grootte van de motor en of het een diesel- of benzinemotor is. Dat laatste is van grote invloed op de dikte van de startkabels en op de capaciteit van je starthulp. Een dieselmotor heeft veel meer stroom nodig dan een benzinemotor. Een dieselmotor start namelijk met een gloeibougie en een benzinemotor met een bougievonk. Een gloeibougie bestaat uit kleine gloeispiraaltjes en deze verbruiken, net als een elektrische verwarming, veel stroom. Voor een dieselmotor kun je het beste een kabeldikte vanaf 25 mm2 gebruiken, afhankelijk van de grootte van je motor en dus van je accu. Tip: check op de auto-accu de capaciteit en schaf aan de hand daarvan startkabels aan.

Voor een starthulp geldt natuurlijk precies hetzelfde. Ook hier gaat het om de stroom die geleverd moet worden om de auto of vrachtwagen te starten. Belangrijk is dat je niet alleen let op de dikte van de kabels, maar ook op de capaciteit van de starthulp. De ampères van starthulpen lopen uiteen van 8 tot wel 1.500 ampère. Voordat je een starthulp aanschaft, check eerst je accu zodat je weet welke je moet aanschaffen.

Overzichtstabel: welke dikte startkabel heb je nodig?
Stroomgebruik      Lengte in meters 
Ampère tot 1 2 tot 3 3 tot 4 4 tot 5 5 tot 6 6 tot 7 7 tot 8
0 - 20 A 2.5 mm2 4 mm2 4 mm2 6 mm2 8 mm2 8 mm2 8 mm2
20 - 35 A 4 mm2 6 mm2 6 mm2 8 mm2 12 mm2 12 mm2 20 mm2
35 - 50 A 6 mm2
8 mm2 8 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 20 mm2
50 - 65 A 8 mm2 8 mm2 12 mm2 16 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2
65 - 85 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
85 - 105 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
105 - 125 A 20 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 53 mm2
125 - 150 A 35 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 60 mm2
line.png

Tip 3: Laad een lege accu op met een acculader

Welke acculader heb je nodig? Koop niet zomaar een willekeurige lader, maar check vooraf wat de capaciteit van je accu is. Dit staat vermeld aan de bovenkant van je accu. Je weet nu hoeveel ampère-uur (Ah) jouw accu heeft en nu kun je op zoek naar een geschikte acculader. Wij gaan je hierbij helpen, want wij gaan je het verschil in de diverse laders uitleggen.

1. Standaard acculader, ook wel een lineaire acculader genoemd

Deze acculader herken je vaak aan de prijs. Het principe van de lineaire acculader is heel simpel. De lader geeft een directe en constante spanning. De accu gebruikt vervolgens stroom van de lader. Bij het aansluiten van de lader geeft deze direct veel stroom, waardoor er waarschijnlijk vonken ontstaan. Geleidelijk aan vraagt de accu steeds minder stroom, net zolang totdat hij weer volledig opgeladen is.

In deze lineaire acculaders zit een draadgewonden transformator die de spanning transformeert van 230V naar ongeveer 14V-gelijkspanning, met behulp van een gelijkrichter. Het nadeel van deze laders is dat ze een rendement hebben van ongeveer 75% en dat er geen controlefunctie op zit. Je zet de spanning erop en aan de meter op de lader kun je zien of de accu nog stroom trekt. Doet hij dit niet dan zit hij vol. Met deze “lompe” manier van laden kun je een accu ook om zeep helpen. De laders zijn verkrijgbaar in 6, 12 en 24 V.

2. Automatische acculader, ook wel een microprocessorgestuurde, meertraps acculader genoemd

Deze laders zijn voorzien van een microprocessor en kunnen daardoor eerst de staat van de accu controleren voordat ze daadwerkelijk beginnen met opladen. Een “nettere” manier van opladen dan bij een lineaire acculader, die veel beter voor je accu is.

Dit type lader heeft ook geen transformator, maar maakt gebruik van elektronica om de spanning van 230V naar 14V-gelijkspanning om te zetten. Dit zorgt voor een vlakke en stabiele gelijkspanning wat veel beter voor je accu is. De lader laad in meerder fases:

  1. Testen: de lader test de accu op conditie en laadtoestand.
  2. Soft Charge: als de accu zo leeg is dat hij geen spanning opneemt, dan wordt hij geladen met een hele kleine laadstroom.
  3. Desulfatering: wanneer een accu lang niet is gebruikt kan hij gesulfateerd zijn, de lader gaat dan desulfateren.
  4. Bulklading: nu gaat de lader de accu laden met een constante stroom tot 85% van de totale capaciteit.
  5. Absorptielading: de lader geeft nu een constante spanning tot 98% van de totale capaciteit.
  6. Naladen: met een iets verhoogde laadspanning wordt de accu tot 100% geladen.  

3. Onderhoudslader, ook wel druppellader genoemd

Een druppellader is de perfecte oplossing als je accu lange tijd niet gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een camper, caravan, boot of motor die je niet het hele jaar gebruikt. Een druppellader kun je gedurende een periode aan je accu hangen en deze zorgt ervoor dat deze druppelsgewijs geladen blijft. Zo loopt je accu dus niet leeg en gaat ie ook niet kapot. Let wel: je kunt met een druppellader, of onderhoudslader, niet je accu geheel opladen, alleen onderhouden. Wil je een totaalpakket? Kies dan voor een automatische acculader, want deze hebben naast een laadfunctie ook een onderhoudsfunctie.

afb4.jpg

4. Onderhoudslader op zonne-energie, ook wel solar-accubescherming genoemd

Als je bijvoorbeeld met je caravan op vakantie bent en je wilt niet dat je accu leeg loopt, dan kun je dit voorkomen met een solar-onderhoudslader. Met de opbrengst van het zonnepaneel houd je de accu op spanning en kom je nooit voor verrassingen te staan als je weg wilt. Het werkt heel eenvoudig; leg het paneel achter de voorruit en sluit de sigarettenaansteker-plug aan op de auto. De accu wordt nu opgeladen, zelfs tijdens bewolkte dagen. Te gebruiken bij auto's, kampeerwagens, tractors, boten, etc.

Advies bij het kopen van een acculader

We hebben nu 4 verschillende laders besproken, maar welke moet je nu kopen? Je moet in ieder geval weten hoeveel capaciteit jouw accu heeft. Dit is het belangrijkste. Aan de hand hiervan kun je een acculader met de juiste capaciteit aanschaffen. Als je een te lichte acculader aanschaft heb je een probleem, want die kan jouw accu nooit volledig opladen en dit is zelfs schadelijk voor je accu.

Wij raden je aan een automatische acculader te kopen. Deze zijn misschien wel iets duurder, maar deze brengen én houden je accu ook echt in topconditie. Ook zijn deze laders heel makkelijk in gebruik, omdat je zelf niets hoeft te doen. Je sluit 'm aan op je accu, hij controleert eerst de staat van je accu en vervolgens begint ie met opladen. Extra voordeel is dat je 'm kunt zetten als onderhoudsstation. Een alles-in-één-oplossing dus! Wij bieden jou de keuze uit ruim 100 laders.

lijn-divider.png