JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

Acculaders en starthulpen

Acculaders en starthulpen
Voor alle noodgevallen

Meer info

 

Acculaders, starthulp en accessoires | Voor alle noodgevallen

Wil de auto niet starten vanwege een lege accu? Wij geven u handige tips!

Is het u al wel eens overkomen? U stapt de deur uit, loopt naar de auto, drukt op de centrale deurvergrendeling en er gebeurt niks? In eerste instantie denkt u nog dat de batterij van de afstandsbediening leeg is en u doet vol goede moed de auto met de sleutel open. U stapt in de auto en merkt dat de binnenverlichting ook niet aangesprongen is. Het zal toch niet? U doet de sleutel in het contact, draait ‘m om en er gebeurt niks! Accu leeg! In de meeste gevallen komt dit omdat u onbewust iets aan hebt laten, zoals de radio of de lampen.

Ook kan het voorkomen dat uw accu gewoon kapot is en vervangen moet worden. Dit komt met name voor bij extreme (weers)omstandigheden, zoals een strenge winter. Er zijn ook accu’s die geleidelijk leeglopen en niet meer maximaal opgeladen kunnen worden. Dit geeft vooral problemen bij dieselmotoren, want deze hebben piekstroom nodig bij de eerste keer starten. Wij geven nu handige tips hoe u een lege accu kunt voorkomen en wat u moet doen als u toch snel op het werk moet zijn.

Tip 1: Voorkom een lege accu met een accutester

Meten is weten en voorkomen is beter dan genezen! Check met een accutester de toestand van uw accu om in te kunnen grijpen voor het te laat is. Tegenwoordig zijn er accutesters in allerlei prijsklassen, van een paar tientjes tot honderden euro’s. Welke u moet hebben, bepaalt u zelf.

De goedkopere varianten komen vaak in de vorm van sigarettenaansteker-plug. Deze meten de accuspanning zodra de auto op contact staat, simpel! Geeft de meter ongeveer 12,7 volt aan dan is uw accu vol en heeft u geen problemen. Komt de spanning onder de 12,5 volt dan moet u zich zorgen gaan maken. Dan heeft u waarschijnlijk iets aan laten staan, zoals een interieurlampje. Of uw accu laadt niet meer voor 100% op en is aan vervanging toe. Zorg er altijd voor dat de motor uitstaat zodra u een meting doet. Als de motor aanstaat geeft de meter sowieso een spanning van ongeveer 14 volt, omdat de dynamo de accu oplaadt tijdens het draaien van de motor.

Met de duurdere accutesters kunt u een complete analyse (startvermogen, koudestartstroom, dynamotest, etc.) doen van de accu, maar dit is voor privégebruik niet echt rendabel. Deze testers zijn vooral voor bedrijven interessant, want u kunt ook de accu’s van vrachtwagens testen.

Een ander manier om te voorkomen dat u met een lege accu komt te staan is door het testen van de zuurgraad van uw accuzuur. Dit kunt u heel gemakkelijk doen met een accuzuurtester. Pas wel op, want het gaat om gevaarlijk bijtend zuur.
Ook dit werkt erg eenvoudig. U draait één van de dopjes van de accu los en steekt de meter in het zuur van de accu. Vervolgens knijpt u in de zuigbal en de meter vertelt u aan de hand van de kleur in welke staat uw accu is. Rood betekent direct laden, blauw is half opgeladen en geel is in orde.

Acculaadtoestand % ontladen Spanning ruststand
100% 0 12,7 V
80% 20 12,5 V
60% 40 12,3 V
40% 60 12 V
20% 80 11,8 V
0% 100 11,6 V

Tip 2: Heeft u een lege accu? Gebruik startkabels of een starthulp

Het is u vast eens overkomen; u bent al laat deze ochtend en wilt naar uw werk rijden, maar de auto start niet. Oef, een lege accu? Wat nu? Nou, er zijn 2 opties:

  1. U pakt de startkabels uit de kofferbak en start uw auto met behulp van de auto van de buurman.
  2. U gebruikt een starthulp (jumpstarter) om uw accu een boost te geven.


Het grote voordeel van startkabels is dat ze relatief goedkoop zijn. Voor 2 tientjes heeft u al een goed setje kabels. Het nadeel is dat u altijd een extra auto nodig hebt om de accu weer aan de praat te krijgen. Met een starthulp is dit niet nodig, vandaar dat deze ook iets prijziger zijn. Het grote voordeel is dat u niet afhankelijk bent van een 2e auto.

Zo start u de auto met hulp van een starthulp/jumpstarter

Een starthulp wordt ook wel een mobiele accu genoemd. Deze levert net genoeg stroom om uw (bijna lege) accu te kunnen starten. Het grote voordeel is dat u geen extra auto nodig heeft en dus niet afhankelijk bent van anderen. Het aansluiten werkt op dezelfde manier als bij startkabels zoals we hierboven hebben beschreven. Let hier ook goed op dat u de klemmen op de juiste polen zet. Een starthulp heeft vaak ook een ingebouwde compressor, een LED-lamp, USB en een 12V-aansluiting. Pomp zelfs uw banden er mee op of gebruik hem om in het donker te zien waar u mee bezig bent. Met de USB-aansluiting is zelfs uw smartphone op te laden. Handig!

Zo start u de auto met behulp van startkabels

  1. Zet de 2e auto dichtbij en check aan welke kant de accu van de 2e zit. Dit i.v.m. de lengte van de startkabels.
  2. Laat de motor van de 2e auto draaien en pak de rode startkabel. Zet de klem van de rode startkabel eerst op de + van de 2e auto daarna op de + van uw lege accu. Als u de plus niet kunt vinden op de accu kunt u het herkennen aan een rode markering op kabels of accu. 
  3. Doe nu hetzelfde nu met de zwarte startkabel. Zet eerst de klem op de minpool van de accu van de 2e auto en daarna op de minpool van de lege accu. Let op: dit kan een vonkje opleveren, probeer het in één goed te doen.
  4. Wacht nog een paar minuten met het starten van de lege accu. Start 'm vervolgens en laat de motor nog een paar minuten draaien met aangesloten startkabels.
  5. Haal de klem van de rode startkabel die aan de opgeladen accu zit, en vervolgens de rode klem van de startaccu.
  6. Herhaal stap 5, maar dan voor de zwarte startkabel.

Nu kunt u de auto weer starten, maar pas op dat hij niet afslaat. Want dan kunt u namelijk het hele riedeltje opnieuw doen en daar zit niemand op te wachten. Het duurt een half uur tot een uur voordat u de accu weer zelfstandig kunt starten. Vergeet dit niet!

Waar moet u op letten bij aanschaf van startkabels of een starthulp?

De capaciteit van een auto-accu hangt af van de grootte van de motor en of het een diesel- of benzinemotor is. Dat laatste is van grote invloed op de dikte van de startkabels en op de capaciteit van uw starthulp. Een dieselmotor heeft veel meer stroom nodig dan een benzinemotor. Een dieselmotor start namelijk met een gloeibougie en een benzinemotor met een bougievonk. Een gloeibougie bestaat uit kleine gloeispiraaltjes en deze verbruiken, net als een elektrische verwarming, veel stroom. Voor een dieselmotor kunt u het beste een kabeldikte vanaf 25 mm² gebruiken, afhankelijk van de grootte van uw motor en dus van uw accu. Tip: check op de auto-accu de capaciteit en schaf aan de hand daarvan startkabels aan.

Voor een starthulp geldt natuurlijk precies hetzelfde. Ook hier gaat het om de stroom die geleverd moet worden om de auto of vrachtwagen te starten. Belangrijk is dat u niet alleen let op de dikte van de kabels, maar ook op de capaciteit van de starthulp. De ampères van starthulpen lopen uiteen van 8 tot wel 1.500 ampère. Voordat u een starthulp aanschaft, checkt u eerst uw accu zodat u weet welke u moet aanschaffen.

Overzichtstabel: welke dikte startkabel heeft u nodig?
Stroomgebruik      Lengte in meters 
Ampère tot 1 2 tot 3 3 tot 4 4 tot 5 5 tot 6 6 tot 7 7 tot 8
0 - 20 A 2.5 mm2 4 mm2 4 mm2 6 mm2 8 mm2 8 mm2 8 mm2
20 - 35 A 4 mm2 6 mm2 6 mm2 8 mm2 12 mm2 12 mm2 20 mm2
35 - 50 A 6 mm2
8 mm2 8 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 20 mm2
50 - 65 A 8 mm2 8 mm2 12 mm2 16 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2
65 - 85 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
85 - 105 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
105 - 125 A 20 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 53 mm2
125 - 150 A 35 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 60 mm2

Tip 3: Laad een lege accu op met een acculader

Welke acculader heeft u nodig? Koop niet zomaar een willekeurige lader, maar check vooraf wat de capaciteit van uw accu is. Dit staat vermeld aan de bovenkant van de accu. U weet nu hoeveel ampère-uur (Ah) uw accu heeft en nu kun u op zoek naar een geschikte acculader. Wij gaan u hierbij helpen, want we leggen u het verschil in de diverse laders uit.

1. Standaard acculader, ook wel een lineaire acculader genoemd

Deze acculader herkent u vaak aan de prijs. Het principe van de lineaire acculader is heel simpel. De lader geeft een directe en constante spanning. De accu gebruikt vervolgens stroom van de lader. Bij het aansluiten van de lader geeft deze direct veel stroom, waardoor er waarschijnlijk vonken ontstaan. Geleidelijk aan vraagt de accu steeds minder stroom, net zolang totdat hij weer volledig opgeladen is.

In deze lineaire acculaders zit een draadgewonden transformator die de spanning transformeert van 230V naar ongeveer 14V-gelijkspanning, met behulp van een gelijkrichter. Het nadeel van deze laders is dat ze een rendement hebben van ongeveer 75% en dat er geen controlefunctie op zit. U zet de spanning erop en aan de meter op de lader ziet u of de accu nog stroom trekt. Doet hij dit niet dan zit hij vol. Met deze “lompe” manier van laden kunt u ook een accu om zeep helpen. De laders zijn verkrijgbaar in 6, 12 en 24 V.

2. Automatische acculader, ook wel een microprocessorgestuurde, meertraps acculader genoemd

Deze laders zijn voorzien van een microprocessor en kunnen daardoor eerst de staat van de accu controleren voordat ze daadwerkelijk beginnen met opladen. Een “nettere” manier van opladen dan bij een lineaire acculader, die veel beter voor de accu is.

Dit type lader heeft ook geen transformator, maar maakt gebruik van elektronica om de spanning van 230V naar 14V-gelijkspanning om te zetten. Dit zorgt voor een vlakke en stabiele gelijkspanning wat veel beter voor uw accu is. De lader laadt in meerdere fases:

  1. Testen: de lader test de accu op conditie en laadtoestand.
  2. Soft Charge: als de accu zo leeg is dat hij geen spanning opneemt, dan wordt hij geladen met een hele kleine laadstroom.
  3. Desulfatering: wanneer een accu lang niet is gebruikt kan hij gesulfateerd zijn, de lader gaat dan desulfateren.
  4. Bulklading: nu gaat de lader de accu laden met een constante stroom tot 85% van de totale capaciteit.
  5. Absorptielading: de lader geeft nu een constante spanning tot 98% van de totale capaciteit.
  6. Naladen: met een iets verhoogde laadspanning wordt de accu tot 100% geladen.  

3. Onderhoudslader, ook wel druppellader genoemd

Een druppellader is de perfecte oplossing als u uw accu langere tijd niet gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een camper, caravan, boot of motor die u niet het hele jaar gebruikt. Een druppellader hangt u gedurende een periode aan uw accu en deze zorgt ervoor dat deze druppelsgewijs geladen blijft. Zo loopt uw accu dus niet leeg en gaat ie ook niet kapot. Let wel: u kunt met een druppellader, of onderhoudslader, niet uw accu geheel opladen, alleen onderhouden. Wilt u een totaalpakket? Kies dan voor een automatische acculader, want ze hebben naast een laadfunctie ook een onderhoudsfunctie.

4. Onderhoudslader op zonne-energie, ook wel solar-accubescherming genoemd

Als u bijvoorbeeld met uw caravan op vakantie bent en u wilt niet dat uw accu leegloopt, dan voorkomt u dit met een solar-onderhoudslader. Met de opbrengst van het zonnepaneel houdt u de accu op spanning en komt u nooit voor verrassingen te staan als u op pad wilt. Het werkt heel eenvoudig; leg het paneel achter de voorruit en sluit de sigarettenaansteker-plug aan op de auto. De accu wordt nu opgeladen, zelfs tijdens bewolkte dagen. Te gebruiken bij auto's, kampeerwagens, tractors, boten, etc.

Advies bij het kopen van een acculader

We hebben nu 4 verschillende laders besproken, maar welke moet u nou kopen? U moet in ieder geval weten hoeveel capaciteit uw accu heeft. Dit is het belangrijkste. Aan de hand hiervan kunt u een acculader met de juiste capaciteit aanschaffen. Als u een te lichte acculader aanschaft heeft u een probleem, want die kan uw accu nooit volledig opladen en dit is zelfs schadelijk voor uw accu.

Wij raden u aan een automatische acculader te kopen. Deze zijn misschien wel iets duurder, maar deze brengen én houden uw accu ook echt in topconditie. Ook zijn deze laders heel makkelijk in gebruik, omdat u zelf niets hoeft te doen. U sluit 'm aan op uw accu, hij controleert eerst de staat van uw accu en vervolgens begint ie met opladen. Extra voordeel is dat u hem kunt gebruiken als onderhoudsstation. Een alles-in-één-oplossing dus! Wij bieden de keuze uit ruim 100 laders.

Naar boven