Bent u een zakelijke klant?
Deze instelling past het productassortiment en de prijzen aan uw behoeften aan.
Ja
Nee
    Lijst
    Tegel
    Geeft u de voorkeur aan de lijstweergave? Dan schakelt u hier over.
    Heeft u liever de tegel overzicht? Dan schakelt u hier over.

    Meest gekocht

    Am häufigsten gekauft

    Best beoordeelde producten

    Top bewertete Produkte

    Advies

    Deze tekst is automatisch vertaald.

    De modeltrein in een koffer: verbazingwekkende dingen in schaal Z

    • Wat is de Z-meter?

    • Welke elementen zijn in Z-maat?

    • Waar u op moet letten bij het kopen van modelspoorbanen in Z-schaal

    • Bouwpakketten: normaal of lasergesneden

    • Het vuil moet weg!

    • FAQs: De meest gestelde vragen over Z-meter

    • Conclusie: zo stelt u uw modelspoorbaan Z-schaal samen

    Wat is de Z-meter?

    In 1972 ontwikkelde Märklin de nog kleinere spoorbreedte Z als tegengewicht voor de groeiende markt van spoorbreedte N. De schaal van spoorbreedte Z is 1: 220, dus het normaalspoor in het model meet 6,5 mm. Ter vergelijking: de N-maat werkt met een schaal van 1: 160 - de standaardmaat meet 9 mm. Tot 2007 was de Z-meter de kleinste, industrieel in massa geproduceerde nominale maat (in 2007 onderbrak een Japanse fabrikant dit record met de ontwikkeling van de T-meter met een schaal van 1: 480). De kleinschaligheid straalt een grote fascinatie uit, omdat hier in de kleinste ruimtes ongelooflijke landschappen kunnen worden gecreëerd.

    Welke elementen zijn in Z-maat?

    Z locomotieven

    Met name de Z-locomotieven zijn voor verzamelaars en modelspoorwegers ongelooflijk aantrekkelijk, omdat deze sierlijke trekdieren nauwelijks geschikt zijn om hele treinen te verplaatsen. Een normale stoomlocomotief in nominale maat Z meet slechts 55 mm en doet nog steeds zijn werk. Stoomlocomotieven, diesellocomotieven, elektrische locomotieven en treinstellen uit verschillende tijdperken en van verschillende fabrikanten laten niets te wensen over.

    Z locomotieven

    Z goederenwagons

    Met name de Z-locomotieven zijn voor verzamelaars en modelspoorwegers ongelooflijk aantrekkelijk, omdat deze sierlijke trekdieren nauwelijks geschikt zijn om hele treinen te verplaatsen. Een normale stoomlocomotief in nominale maat Z meet slechts 55 mm en doet nog steeds zijn werk. Stoomlocomotieven, diesellocomotieven, elektrische locomotieven en treinstellen uit verschillende tijdperken en van verschillende fabrikanten laten niets te wensen over.

    Z goederenwagens

    Z personenauto

    Personenauto's zijn een integraal onderdeel van het spoorbedrijf Z-spoor, ze maken het immers mogelijk om dienstregelingen, wachtende reizigers en stations te gebruiken.

    Z personenauto

    Z traint

    In modelspoorwegen verwijzen treinen altijd naar een reeks gecoördineerde auto's; vaak maakt een locomotief deel uit van de set. Deze combinatie is met name geschikt voor hogesnelheidstreinen, omdat deze locomotieven moeilijk te combineren zijn met goederenwagens.

    Z traint

    Z Märklin miniclubbaan

    Bij de Märklin miniclubbaan in spoormaat Z is er een grote keuze aan rails, wissels, bufferstops en flexibele rails. De miniclubbaan Z Märklin heeft geen strooisel.

    Z Rokuhan Track

    Rokuhan biedt ook sporen, wissels en kruisingen en bochten aan in Z-spoorbreedte, maar deze sporen hebben een spoorbed.

    Z-gebouw

    Het ontwerp van de modelbaan met bebouwing is belangrijk voor de authentieke sfeer, aangezien gebouwen meer vertellen over de tijd en het gebruik dan het rollend materieel. In tegenstelling tot sporen kunnen gebouwen later eenvoudig worden toegevoegd.

    Z-cijfers

    Onder Z-cijfers staan op schaal mensen en dieren waarmee zowel de stations als weilanden en weilanden kunnen worden bevolkt.

    Z lichtsignalen

    Z-lichtsignalen zijn zowel lampen als signalen voor het regelen van het rijden. Als lampen alleen voor nachtscènes worden gebruikt, zijn seinen essentieel om het treinverkeer op elk moment van de dag te regelen.

    Z-gebouw
    Z-track
    Z-track

    Waar u op moet letten bij het kopen van modelspoorbanen in Z-schaal

    • Vast of flexibel
      Een vast geïnstalleerd systeem biedt meer vormgevingsmogelijkheden, terwijl een flexibel systeem meer speelplezier biedt. Flexibele systemen moeten eerder worden uitgerust met sporen met strooisel, sporen zonder strooisel zijn geschikter voor permanent geïnstalleerde systemen. In beide gevallen moet echter voor een stofdichte opslag van de componenten worden gezorgd.
    • Analoog of digitaal
      Digitale bedieningselementen bieden meer opties dan analoge, maar zijn duurder in aanschaf. Beide kunnen in Z-schaal worden geïmplementeerd en uiteindelijk een kwestie van persoonlijke smaak.
    • Het tijdperk
      Hoe laat "speelt" uw systeem? Rollend materieel en decoratieve objecten worden gekenmerkt door tijdperken (I tot VI) in de modelspoorbaanbouw en maken een realistische weergave mogelijk zonder door geschiedenisboeken te hoeven scrollen.

    Onze praktische tip: het spoorbed in Z-schaal

    Voor de nominale maat Z zijn rails en accessoires zowel met als zonder railbed verkrijgbaar; beide varianten hebben hun voordelen. Sporen zonder spoorbed worden aan de plantlocatie bevestigd en vervolgens handmatig geballast. Dit betekent dat deze sporen niet zonder enige inspanning uit de modelbaan kunnen worden verwijderd, maar de uitstraling van de ballastbanen is ongetwijfeld realistischer. Rails met bodembedekking zijn direct inzetbaar en daardoor bij uitstek geschikt voor "tapijtbanen", dwz tijdelijke modeltreinen; Bovendien zorgt het plastic bed voor meer voetzekerheid.

    Bouwpakketten: normaal of lasergesneden

    Voor de Z-schaal zijn gebouwen beschikbaar als een normale kit of als een lasergesneden kit. Normale kits bestaan uit gegoten plastic onderdelen die vervolgens aan elkaar worden gelijmd. Lasercut kits zijn lasergesneden onderdelen van hout of karton (in Z-gauge meestal karton) die in elkaar worden gezet. De inspanning om een lasergesneden kit te voltooien is aanzienlijk groter dan de voltooiing van een normale kit en vereist meer vaardigheid; De kleuren van de bedrukte kartonnen dozen zien er echter veel natuurlijker uit.

    Het vuil moet weg!

    Bij modelspoorbanen met Z-schaal is reinheid een veel groter probleem dan bij andere weegschalen, aangezien zelfs dunne stoflagen obstakels kunnen worden voor kleine locomotieven. De locomotieven zijn vrij licht door hun kleine formaat, waardoor contact met de rails en dus stroomverbruik niet meer gegarandeerd is. Daarnaast kan er vonkerosie optreden, die op de lange termijn schade toebrengt aan de locomotieven. Dit wordt verholpen door speciale schoonmaakkarren of, om het niet zo ver te laten komen, constant gebruik.

    FAQs: De meest gestelde vragen over Z-meter

    Kunnen de Z Märklin miniclub-tracks samen met de Z Rokuhan-tracks worden gebruikt?

    Beide sporen kunnen samen in een modelbaan worden gebouwd, de Rokuhan-wissels kunnen ook met een Märklin-transformator worden bediend. Voorzichtigheid is alleen geboden bij de wisselschakelaars - deze moeten afkomstig zijn van de fabrikant van de wissel. Overgangsconnectoren verbinden de twee railsystemen.

    Welke kleurverlopen kan ik implementeren in mijn Z-track layout?

    Het vermogen om hellingen te nemen is afhankelijk van de trekkracht van de locomotief, het aantal wagens en het aantal bochten in het terrein (bochten kosten energie). Bij zeer korte treinen zijn hellingen tot 4% (4 cm hoogte tot 100 cm lengte) mogelijk, maar het is aan te raden om geen hellingspercentage van meer dan 2,5% aan te leggen om langere treinen te kunnen rijden.

    Voor oudere Märklin Mini Club-modellen is de spanning 9 V, tegenwoordig 10 V. Kan ik de oude modellen ook met 10 V gebruiken?

    Het antwoord is een onvoorwaardelijk ja. Märklin had eerder de stuurspanning op 9 V opgegeven, maar 10 V lag toen al binnen het tolerantiebereik.

    Conclusie: zo stelt u uw modelspoorbaan Z-schaal samen

    Modelbaan-systemen met een Z-schaal zijn zo klein dat er ook in kleinere woonruimtes mogelijkheden zijn om een miniatuurlandschap onder te brengen. Bij vaste systemen begint de systeembouw altijd met de spoorplanning, bij systemen die tijdelijk worden opgezet en afgebroken staat deze afweging niet zo centraal. Bij de planning van de sporen moet ook rekening worden gehouden met de analoge of digitale aansturing van de treinen. En toen? Je fantasie kent geen grenzen, je hebt tenslotte (bijna) alle ruimte ter wereld.

    Conrad Electronic Benelux b.v. heeft uw toestemming nodig voor het gebruik van individuele gegevens, onder meer om de werking van de website te garanderen en om informatie over uw interesses weer te geven. Door op "Akkoord" te klikken geeft u hiermee uw toestemming. Gedetailleerde informatie vindt u in onze verklaring inzake gegevensbescherming.
    U heeft de mogelijkheid om uw toestemming in het privacybeleid te allen tijde in te trekken.
    Afwijzen
    Akkoord