bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Advies

Deze tekst is automatisch vertaald.

In motorvoertuigen zijn de accu en de dynamo de elektrische stroombronnen en anderzijds zijn er ladingen elektrische energieverbruikers in de vorm van lampen, elektrische en elektronische systemen die via individuele elektrische circuits zijn verbonden. Bij overbelasting of kortsluiting kunnen ook gevoelige en gevaarlijke storingen optreden in andere systemen in het voertuig of kan zelfs brand ontstaan. Om dit te voorkomen zijn er zekeringen ingebouwd in de circuits van het motorvoertuig.

Interessante feiten over voertuigzekeringen

  • Welke soorten autozekeringen zijn er en hoe werken ze?

  • Welke praktische versies van autozekeringen zijn er en hoe worden ze gespecificeerd?

  • Afmetingen en nominale stromen van de automatische steekzekeringen

  • Identificatiekleuren van de automatische steekzekeringen

Welke soorten autozekeringen zijn er en hoe werken ze?

Beveiliging

Autozekeringen in torpedovorm waren gebruikelijk tot begin jaren tachtig.

Net als in andere gebieden van de elektrotechniek, worden elektrische circuits in motorvoertuigen beschermd tegen overbelasting door te hoge stromen door de stroom te onderbreken. In het eenvoudigste geval gebeurt dit met behulp van een zekering die bestaat uit een smeltpunt. Dit is een klein stukje metalen geleider met een gedefinieerde lage weerstand. Als de stroom er doorheen stroomt, warmt deze op. Het metaal en zijn mechanische afmetingen zijn zo gekozen dat als een gedefinieerde stroomwaarde gedurende langere tijd wordt overschreden, het doorsmelt en zo de stroomkring onderbreekt. De tweede mogelijkheid zijn thermisch geactiveerde schakelaars. Hier wordt een bimetaal verwarmd door de stroom die er doorheen stroomt. Als dit een bepaalde waarde overschrijdt, buigt het en wordt de stroom door de schakelaar mechanisch onderbroken. Dit type beveiliging wordt ook wel een "automaat" genoemd. In tegenstelling tot smeltbare schakels, die na activering onbruikbaar zijn en moeten worden vervangen, kunnen machines na afkoeling weer worden ingeschakeld en de oorzaak van de overbelasting is weggenomen.

Welke praktische versies van autozekeringen zijn er en hoe worden ze gespecificeerd?

Omdat elektrische functionele eenheden in conventionele motorvoertuigen (uitgezonderd e-auto's!) Alleen worden gebruikt bij lage spanningen onder de 50 volt, typisch 12 V of 24 V, kunnen ze vrij klein worden gehouden. Door de lage spanning kunnen de te beschermen stromen echter beduidend hoger zijn dan die in de huisinstallatie.

Tot de jaren tachtig werden in oudere motorvoertuigen smeltinzetstukken in de zogenaamde "torpedovorm" gebruikt. Hier, op een klein isolerend lichaam dat aan beide zijden taps toeloopt, bevindt zich een metalen strip die de feitelijke smeltveiligheid vertegenwoordigt. Aan de uiteinden bevinden zich de contactvlakken waarmee de zekering in de zekeringhouder is verbonden met het circuit.

Moderne auto's zijn uitgerust met platte stekkerzekeringen die zijn gestandaardiseerd volgens ISO 8820-3. Hier is de metalen geleider van de zekeringslink verbonden met twee platte stekkers en ingebouwd in een platte plastic behuizing. Steekzekeringen zijn verkrijgbaar in verschillende maten: Mini, Standaard en Maxi. Deze verschillen in afmetingen en de keuze van de respectievelijke nominale stromen.

Standaard platte connectorzekeringen

Standaard zekeringen met platte connectoren zijn gebruikelijk in moderne motorvoertuigen.

Afmetingen en nominale stromen van de automatische steekzekeringen

Type Afmetingen L x B x H Nominale stroom A
Mini-steekzekering (FK1) 10.9×3.6×16,3 mm³ 2; 3; 4; 5; 7,5; 10; 15; 20; 25; 30e
Standaard steekzekering (FK2) 19.1×5.1×18,5 mm³ 1; 2; 3; 4; 5; 7,5; 10; 15; 20; 25; 30; 35; 40
Maxi steekzekering (FK3) 29.2×8.5×34,3 mm³ 20; 25; 30; 35; 40; 50; 60; 70; 80; 100

De zekeringhouders zitten bijvoorbeeld in de auto onder het dashboard op moeilijk bereikbare en zichtbare plekken. Omdat de steekzekeringen dezelfde afmetingen hebben voor verschillende nominale stromen, kunnen onbedoeld zekeringen met onjuiste waarden worden gebruikt. Om verwisselingen te voorkomen, zijn de plastic behuizingen gekleurd, met een kleur toegewezen aan elke nominale stroom.

Identificatiekleuren van de automatische steekzekeringen

Zwart

Zwart

1 amp

 

Grijs

Grijs

2 ampère

 

Paars

Paars

3 ampère

 

Rosa

Rosa

4 ampère

 

Lichtbruin.

Lichtbruin.

5 ampère

 

Bruin

Bruin

7,5 ampère

 

Rood

Rood

10 ampère

 

Blauw

Blauw

15 ampère

 

Geel

Geel

20 ampère

 

Mat

Mat

25 ampère

 

Groen

Groen

30 ampère

 

blauwgroen

blauwgroen

35 ampère

 

Oranje

Oranje

40 ampère

 

Rood

Rood

50 ampère

 

Blauw

Blauw

60 Ampère

 

Lichtbruin.

Lichtbruin.

70 ampère

 

Helder

Helder

80 ampère

 

Paars

Paars

100 ampère

 
 
 

Automatische zekeringen zijn verkrijgbaar in de afmetingen van mini- en standaard platte zekeringen. Vanwege de complexere schakelmechanica zijn de machines iets hoger dan de bijbehorende smeltbare schakels.

Waar moet u op letten bij het selecteren en gebruiken van autoveilingen in de auto?

Om ervoor te zorgen dat zekeringen de elektrische systemen in een voertuig effectief kunnen beschermen tegen overbelasting en schade, mogen alleen de typen die zijn gespecificeerd in de gebruiksaanwijzing van het voertuig met dezelfde nominale stroomwaarden als vervanging worden gebruikt. Voordat u dit doet, moet de oorzaak die de zekering heeft geactiveerd, worden vastgesteld en verholpen. Dat kan zo zijn B. Kortsluitingen kunnen worden veroorzaakt door gerafelde kabels of defecte verbruikers. Als zekeringen herhaaldelijk worden geactiveerd, wordt de fout niet gewist. Het gebruik van zekeringen met hogere nominale stromen is in een dergelijk geval geen toegestane oplossing, omdat dit tot grote gevolgschade kan leiden, die ook kan leiden tot het vervallen van garantieclaims.

Oudere auto-zekeringen, vooral torpedotypes, hebben de neiging te corroderen op hun contactoppervlakken. Vanwege de lage spanningen en tegelijkertijd hoge stromen kunnen hier aanzienlijke spanningsvallen optreden. Bij storingen in de elektra en elektronica van een voertuig dienen daarom ook de contacten van de zekeringen te worden gecontroleerd. Als hier corrosie zichtbaar is, moet deze worden vervangen.

Het vervangen van platte zekeringen is vaak niet zo eenvoudig omdat ze dicht bij elkaar in de zekeringenkasten staan. De lonten kunnen nauwelijks met uw vingers worden vastgepakt. Om het u gemakkelijk te maken zijn er praktische zekeringtrekkers waarmee u de zekeringen gemakkelijk kunt vastpakken en uittrekken.

Zekeringstrekker

De zekeringtrekker maakt het gemakkelijker om platte zekeringen te vervangen.

In een auto is een groot aantal zekeringen met verschillende nominale stromen geïnstalleerd. Om op alle mogelijke incidenten voorbereid te zijn, is het raadzaam om een reeks zekeringen bij de hand te hebben. Hiervoor zijn voor de belangrijkste typen passende sets in assortimentsboxen verkrijgbaar, zodat bij een storing altijd een passende zekering voorhanden is.

Zekeringen voor de auto