bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Advies

Deze tekst is automatisch vertaald.

Interessante feiten over solenoïden

  • Wat is een hefmagneet?

  • Welke soorten en soorten solenoïden zijn er?

  • Aankoopcriteria voor solenoïden - wat is belangrijk?

  • Onze praktische tip

  • FAQ - Veel gestelde vragen over solenoïden

  • Conclusie: hoe de juiste solenoïde kopen

 

Wat is een hefmagneet?

Afbeelding: Duwmagneet in een robuuste behuizing en veer

Een hefmagneet, ook wel lineaire magneet genoemd, is een elektromechanische component en voert een lineaire hefbeweging uit. Zoals alle elektromagneten, is een solenoïde gebaseerd op hetzelfde basisconstructieprincipe:

Een spoel van koperdraad wordt op een spoeldrager gewikkeld en vormt samen met een ijzeren kern een elektromagneet. Deze ijzeren kern staat echter niet op zichzelf, zoals het geval is bij transformatoren, maar is voorzien van een onderbreking en een langwerpige uitsparing die dient als lager voor het beweegbare anker.

De magnetische veldlijnen stromen daarom bij voorkeur in het anker van de hefmagneet en bewegen deze om de luchtspleet te verkleinen.

De solenoïde 'pikt' op wanneer elektrische stroom door de spoelwikkeling stroomt - er wordt een slag uitgevoerd.

 

Welke soorten en soorten solenoïden zijn er?

Hefmagneten zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, afhankelijk van het feit of de slag van het anker (“plunjer”) gewenst is als trek- of duwbeweging. Afhankelijk van de toepassing is de plunjer ontworpen als een eenvoudige pin voor het overdragen van het (dan aandrijvende) krachteffect of is hij voorzien van een vorkkop of een draadpen. De terugkeer van de eindpositie van de slag na de magnetische besturing wordt meestal uitgevoerd door middel van een veer.

Een dergelijke magneet wordt ook wel een enkele drukmagneet of hefmagneet genoemd; de kracht werkt altijd slechts in één richting. Als een kracht in beide richtingen moet worden uitgeoefend, worden bidirectionele solenoïdes gebruikt. Ze hebben twee afzonderlijke spoelwikkelingen, die afwisselend worden bekrachtigd. Afhankelijk van welke wikkeling wordt gebruikt, maakt de magneet een trek- of duwbeweging.

Andere ontwerpen zijn monostabiele en bistabiele elektromagneten. Dienovereenkomstig vergrendelen ze automatisch op een of beide eindposities.

Het ontwerp onderscheidt cilindrische magneten met een ronde, cilindrische behuizing en de framemagneten in een rechthoekig design. 

Hefmagneet bidirectioneel met ijzeren magneet

Figuur: Bidirectionele en bistabiele magneet geschikt voor overstroomtoevoer.

 

Aankoopcriteria voor solenoïden - wat is belangrijk?

De hefmagneet moet de vereiste kracht en de vereiste slag veilig toepassen voor de betreffende toepassing. Als het gaat om vermogen, moet er rekening mee worden gehouden dat de spoelweerstand toeneemt als gevolg van zowel zelfverhitting als bij hoge omgevingstemperaturen en dus de output afneemt. Aan de andere kant heeft overmatige overmaat ook nadelen: de hoge acceleratie- en stopkrachten die bij elke slag optreden, verhogen de slijtage van de hefmagneet en de mechanica onnodig.

De magneet moet lange tijd betrouwbaar werken, vooral voor industriële toepassingen. Robuuste cilindermagneten worden aanbevolen voor zwaardere bedrijfsomstandigheden. De gesloten behuizing biedt een betere bescherming tegen corrosie en mechanische schade aan de spoelwikkeling.

De toegestane inschakelduur is niet 100% voor elke elektromagneet. Overeenkomstige informatie vindt u in de respectievelijke databladen. Als krachten in beide richtingen moeten worden uitgeoefend, worden bidirectionele versies met twee spoelen gebruikt. In toepassingen voor vergrendelen of ontgrendelen, zoals gereedschapsafgiftesystemen of stuursloten, zijn mono- of bistabiele magneten ideaal. Per slag is slechts één korte stroompuls nodig, waarna de plunjer in een bepaalde positie blijft. Hiermee wordt ook een ongewenste beroerte voorkomen, die bij stroomuitval tot gevaarlijke situaties kan leiden.

 

Onze praktische tip: dempingsringen

Als het contactgeluid van het anker vervelend is, kan dit worden verminderd met zogenaamde dempingsringen in veel solenoïdes. Tussenlagen rubber, die tussen de ankeraanslag en de behuizing worden gestoken, dempen dergelijke aanslaggeluiden in aanzienlijke mate.

 

FAQ - Veel gestelde vragen over solenoïden

Zijn er solenoïdes voor aansluiting op wisselspanning?

Naast de elektromagneten voor gelijkspanning zijn ook die voor wisselspanningsbedrijf gebruikelijk. Nadeel hierbij is echter dat hun kracht aan het begin van de slag slechts relatief laag is, maar in plaats daarvan plotseling sterk toeneemt met een plunjer die verder naar beneden stort, wat leidt tot een zeer sterk contactgeluid. Bovendien hebben AC-magneten de neiging ongewenste bromgeluiden te maken.

Ik heb meer vermogen nodig om te activeren, kunt u ook een hogere bedrijfsspanning toepassen dan de nominale spanning van de solenoïde?

Een korte overstroom om het vermogen te verhogen is mogelijk, maar hier moet de informatie in het gegevensblad over de toegestane inschakelduur en het maximale aantal schakelcycli per tijdseenheid in acht worden genomen om oververhitting te voorkomen.

 

Conclusie: hoe u de juiste solenoïden koopt

Afbeelding: Cilindermagneet duwen met een initiële kracht van 30 Newton

Bereken de benodigde bedieningskrachten voor de te bedienen mechanica met een factor van ongeveer 1,4 tot 1,5. Als er bijvoorbeeld een positioneringskracht van 20 N (ongeveer overeenkomt met ongeveer 2 kg) nodig is, kies dan idealiter een solenoïde met 30 N. De waarden in het gegevensblad verwijzen meestal naar een temperatuur van 20 ° C, hiermee moet bij de berekening altijd rekening worden gehouden.

Als op korte termijn slechts korte bedieningen nodig zijn, kan een hefmagneet met een kleiner ontwerp en kracht vaak worden gebruikt in combinatie met een korte overstroom. Dit bespaart niet alleen kosten, maar kan ook een nieuw te bouwen apparaat lichter en compacter houden.

Het daaropvolgende gebruik van dempingsringen vermindert de bruikbare slag. Mogelijk moet vanaf het begin rekening worden gehouden met dit padverlies. Mono- of bistabiele solenoïdes zijn ideaal voor het besparen van elektriciteit of voor veiligheidsgerelateerde toepassingen.