JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

MiniTrix T15095 N 3 Euro-City-personenrijtuigen Mimara

MiniTrix
Bestnr.: 248756 - 89
Fabrikantnummer: T15095 |  EAN: 4028106150951

N 3 Euro-City-personenrijtuigen Mimara

Productspecificaties

Fabrikantnr.
T15095
Schaal
N
495 mm
Soort model
Sneltreinrijtuig
Leeftijd
vanaf 15 jaar
Stroomsysteem
DC

Highlights & Details

  • 3-delige set
  • Eenmalige serie

Beschrijving

Set van 3 sneltreinrijtuigen als treinsamenstelling "Mimara" Zagreb - Leipzig bestaande uit twee 2e klas rijtuigen Beelmt en een 1e klas rijtuig Aeelmt van de Kroatische Spoorwegen (Hrvatske željeznice, HŽ) en Sloveense Spoorwegen (Slovenske železnice, SŽ).

Bij de start van de zomer- en jaardienstregeling beleefde de EuroCity (EC) 10/11 "Mimara" op 2 juni 1991 tussen München en Salzburg zijn première. Hij reed voor het eerst op het traject München - Zagreb. Als naamgever fungeerde de Joegoslavische schilder, restaurateur en kunstverzamelaar Topii'c Mimara (1898-1987).
Al voor het uiteenvallen van Joegoslavië waren vijf economisch volledig autonome ondernemingen verantwoordelijk voor het Joegoslavische spoorwegsysteem. Deze waren gevestigd in Zagreb, Sarajevo, Belgrado, Skopje en Ljubljana. De "Gemeenschap van de Joegoslavische Spoorwegen" fungeerde vanuit Belgrado alleen als koepelorganisatie. Daarom schafte het Zagreber Spoorwegbeheer van de Joegoslavische Spoorwegen (Jugoslovenske Železnice - JŽ) speciaal voor deze trein nieuwe en zeer comfortabele rijtuigen aan, die tot op heden voor de beste treinreisverbindingen vanuit Zagreb worden gebruikt. Het ging hierbij om 26,4 m lange rijtuigen met doorgaande coupés en airconditioning van de 1e en 2e klas. De rijtuigen hadden ook een speciale, zelfgemaakte kleurstelling: duifblauw-lichtgrijs.
De kort na het uiteenvallen van Joegoslavië ontstane staatsspoorwegen van Kroatië (HŽ - Hrvatske željeznice) en Slovenië (SŽ - Slovenske železnice) handhaafden aanvankelijk zowel de verfvariant als de rijtuigen voor de EC "Mimara". Bij de start van de zomerdienstregeling 1993 reed de EC 10/11 "Mimara" verder tot Leipzig en werd zo een van de "Star-treinen" op de zogenaamde Frankenwaldbahn. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan de exotische rijtuigen en het gebruik van een elektrische locomotief van de serie BR 103. Vanaf 1996 liep het traject van de "Mimara" zelfs door tot Berlijn. Met het gereedkomen van ICE-lijn Hamburg - Berlijn - München verviel vanaf 2000 de lijn Berlijn - München en eindigde de "Mimara" weer in München. Helaas schafte de DB voor de nieuwe dienstregeling van 2006 bijna alle treinnamen af en daarmee was er ook in Duitsland geen EC "Mimara" meer.

Uitvoering

  • Interieur
  • Voorbereid voor interieurverlichting
  • NEM-koppelingssschacht
  • Kortkoppelingsmechaniek.

Omvang levering

  • 2x personenrijtuig Beelmt, 2e klas
  • 1x personenrijtuig Aeelmt, 1e klas.
Klanten hadden ook interesse voor
MiniTrix, T15095, TRIX H0, 4028106150951