bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Advies

Deze tekst is automatisch vertaald.

Interessante feiten over lieren

Kabellieren voor motorvoertuigen zijn praktische hulpmiddelen. De trekkoorden kunnen lasten trekken, bijvoorbeeld om voorwerpen te redden of te vervoeren. Ze worden zowel op bouwmachines als op normale auto's gebruikt. Offroad-lieren worden ook gebruikt om voertuigen die zelf vastzitten in modder, sneeuw of grind los te maken.

  • Hoe werken lieren in externe auto-uitrusting?

  • Welke lieren zijn er?

  • Tips voor het hanteren van lieren

  • Vragen en antwoorden

Hoe werken lieren in externe auto-uitrusting?

Kabellier met trommelwikkeling


Kabellieren worden aan de buitenkant van het voertuig bevestigd. Het trekkoord wordt op een lier gewikkeld, meestal in de vorm van een trommel. Het begin van het touw wordt samen met de slinger aan het motorvoertuig verankerd. Lasten kunnen aan het andere uiteinde van het touw worden vastgemaakt. Meestal wordt een karabijnhaak of een hijsband gebruikt om de te trekken voorwerpen stevig aan het trekkoord te bevestigen.

Let op: De ketting is zo sterk als de zwakste schakel: Bij het trekken van lasten moeten alle verbindingen het trekgewicht kunnen dragen. De verbindingen tussen de kabellier en het voertuig, tussen de kabel en de kabellier en tussen de kabel en het te trekken object moeten worden gecontroleerd. Let er bij het kiezen van accessoires zoals trekkoorden en karabijnhaken op dat deze zijn ontworpen voor de resulterende trekkrachten. Controleer voor elk gebruik zorgvuldig of er geen zichtbare schade aan de componenten is die tot scheuren kan leiden.

 

Er zijn lieren met of zonder geïntegreerd touw:

  • Bij de meeste kabellieren is de kabel permanent verbonden met de trommel en maakt deel uit van de leveringsomvang. Beide componenten zijn door de fabrikant perfect op elkaar afgestemd.

  • In modellen voor commercieel gebruik is de kabellier soms ontworpen om verschillende eigen spindellieren vast te klemmen.


Veiligheidsopmerking: Zelfs bij het bevestigen van uw eigen touwen, moet er een stevige verbinding worden gemaakt tussen het touw en de cranktrommel, zodat het touw zichzelf niet kan losmaken wanneer deze volledig is uitgeschoven. Een niet goed vastgemaakt touw is als een gebroken touw en vormt een aanzienlijk veiligheidsrisico.

Welke lieren zijn er?

Naast hun lengte en de verschillende trekkrachten, verschillen kabellieren vooral in het type bevestiging aan het voertuig, in de aandrijving en in de bediening. Er zijn verschillende opties om het aan het voertuig te bevestigen, die u afhankelijk van de gebruiksfrequentie tegen elkaar moet afwegen:

  • Voor incidenteel gebruik zijn lieren geschikt om in een bestaande aanhangerkoppeling aan het voertuig te hangen of om in een rondstrop te hangen.

  • De vaste installatie van kabellieren is complexer: hiervoor zijn meestal montageplaten of eenvoudige schroeven nodig. Tijdens de lasmontage wordt zelfs een onomkeerbare ingreep aan het motorvoertuig uitgevoerd. Aan de andere kant zijn de vaste verbindingen vaak robuuster in termen van de maximaal te behalen belasting.

Kabellier met motor

Kabellieren zijn afhankelijk van verschillende aandrijvingen. Handlieren met krukken zijn de oorspronkelijke vorm van lieren. Comfortabelere varianten gebruiken elektrische energie van de auto-accu, een benzinemotor of de aandrijving van een accuschroevendraaier in plaats van zware spierkracht. Kabellieren worden handmatig bediend met krukken, kabelafstandsbediening of radiografische afstandsbediening.

Tips voor het hanteren van lieren

1)    Let op de maximale trekkracht van het touw! De A

Elektrische bouwlier

Gegevens over de trekbelastingen zijn slechts bij benadering gegeven door de fabrikant en variëren afhankelijk van de ondergrond, helling en weersomstandigheden. Vermijd manoeuvres waarbij u niet zeker weet of uw touw hiertegen bestand is.  

2)    Omkeerrollen verhogen de trekkracht. Een dubbele kabelgeleiding zorgt voor een hoger draagvermogen van de kabellier door de trekkrachten te verdelen.

3)    De trekrichting moet altijd recht in de richting van de kabellier zijn. Als het touw schuin in- of uittrekt, neemt niet alleen de trekkracht af ten opzichte van de gespecificeerde maximale belasting in de ideale positie. Er bestaat een risico op aanzienlijke schade aan het touw of de lier.

4)    Houd voldoende afstand aan als een touw onder spanning staat. Raak dit niet aan. Ga niet onder of voor lasten staan die aan strakke touwen hangen. De as tussen de kabellier en het sleepobject moet worden vrijgemaakt voordat de lier wordt bediend.

5)    Neem veiligheidsmaatregelen voor het geval het touw breekt. Een touw dat terugkaatst zonder te remmen, kan enorme materiële schade en persoonlijk letsel veroorzaken.

6)    Wanneer u zelf voertuigen uittrekt, dient u altijd op zoek te gaan naar een echt stabiel anker in de omgeving, bijvoorbeeld een boom. In plaats van het trekkoord wordt een treklus of hijsband met karabijnhaak om het verankeringspunt gelust. Pas dan is het trekkoord aangesloten. Deze indirecte aanpak voorkomt schade aan het verankeringspunt en beschermt zo het milieu.

Ratchet slinger

Onze praktische tip


Als voorzorgsmaatregel tegen eventuele touwen die zouden kunnen scheuren, moet een deken of soortgelijk textiel op het touw bij de lasthaak worden geplaatst wanneer de lier zwaar wordt belast. Als het touw met het aangehechte textiel zou scheuren, zou het terugslageffect worden verminderd. Volg altijd de instructies van de fabrikant om ongelukken te voorkomen.

Vragen en antwoorden

Waarom is de trekkracht van een kabellier op een stilstaand voertuig vaak minder dan de trekkracht van dezelfde kabellier op een rijdend voertuig?

Bij rijdende voertuigen werken de rijrichting en de trekrichting van het touw in dezelfde richting. De krachten heffen elkaar gedeeltelijk op, waardoor de verbindingskabel minder belast wordt. Zodra de initiële traagheid is overwonnen, schuift de lading achter de tractor. Er zijn dus fysieke synergie-effecten op het rollende voertuig, die het maximale draagvermogen van trekkoorden bevorderen. Maar: veel lieren zijn alleen goedgekeurd voor stationair gebruik. Zorg er bij stilstaande voertuigen met kabellieren voor dat het voertuig zelf stevig staat, zodat de trekkrachten van de kabellier deze niet wegschuiven in plaats van het gewenste object er naartoe te trekken.

Zoektip: kabellieren zijn iets anders dan sleepkabels en trekhaken voor pechhulp in het wegverkeer. Je vindt hem hier!