JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

Met een krik voor de auto vervangt u zelf uw autobanden

Iedereen die ooit al eens te maken heeft gehad met autopech kent wel een krik. Het is een voorwerp dat gebruikt wordt om zware voorwerpen mee op te tillen en is eigenlijk onmisbaar als u een wiel moet vervangen. Om die reden zijn er heel wat bestuurders die standaard een exemplaar in de auto hebben liggen.

Daarbij zijn er twee grote types op de markt die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo is er de gekende hydraulische kirk maar hebt u ook de schaarkrik (wat ook wel eens de mechanische wordt genoemd). Wat is het verschil dan exact en wat zijn de voor-
en nadelen? 

De schaarkrik

De schaarkrik is het type dat u vast het vaakst op de weg ziet. De schaarkrik heft u omhoog door aan de bijgeleverde draaiarm te draaien. Van dit type zijn er ook elektrische varianten op de markt.

Daarbij valt het wel op te merken dat dit type vaak eerder een noodoplossing is om onderweg een lekke band te verwisselen. Bij het oplijsten van de voor- en nadelen van de schaarkrik wordt dat ook meteen duidelijk. Wat zijn die voor- en nadelen dan? 

Voordelen van de schaarkrik

  • Licht van gewicht en gemakkelijk te hanteren
  • Veilig in gebruik tijdens het heffen dankzij de lange draaiarm

Nadelen van de schaarkrik

  • Staat minder stabiel dan de hydraulische variant
  • Heffen kost kracht
  • Beperkte hefcapaciteit
  • Duurt even voor de maximale hoogte is bereikt
  • Gevoelig voor slijtage

Het mag dan ook duidelijk zijn dat een schaarkrik de ideale oplossing is om mee in de wagen te nemen op reis als voorzorgsmaatregel maar in geen geval de primaire krik kan zijn die u vaak moet gebruiken.

Merkt u dat het heffen moeizamer gaat dan zou moeten? Dan controleert u best even nauwkeurig de schroefdraad. Is deze beschadigd, gooi de schaarkrik dan meteen weg en let ook altijd goed op de hefcapaciteit. Het is geen goed idee om meer te heffen dan uw
schaarkrik aan kan!

De autokrik (hydraulisch)

De hydraulische krik werkt dankzij een hydraulische cilinder. Door een pedaal of lange hefboom kan deze onder druk gezet worden en in werking treden. Dit isdan ook het type dat gebruikt wordt door de brandweer om geknelde personen te bevrijden.

Belangrijk hierbij is dat u niet vergeet voorzichtigheid in acht te nemen. Zet nooit zomaar de schotel, het gedeelte dat gebruikt wordt voor het heffen, op de krikpunten die voor een schaarkrik bedoeld zijn. Het is altijd een goed idee om het instructieboekje goed na te lezen voor het gebruik.

Overigens nog iets waar mensen vaak niet stil bij staan: een hydraulische krik heeft onderhoud nodig. Let er dan ook altijd op om de autokrik na gebruik weer op het laagste punt te zetten voor u hem opbergt. Op deze manier kunt u corrosie vermijden.

Reinig de autokrik met een schone en droge doek en controleer ook met regelmaat de zuigerstang en de pompzuiger op tekenen van corrosie om veilig te zijn. Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van de autokrik? 

Voordelen autokrik

  • Breder inzetbaar dan de schaarkrik door de grotere hefcapaciteit
  • Stabieler en dus veiliger
  • Slechts enkele pompbewegingen nodig voor de maximale hefhoogte
  • Bestand tegen intensief gebruik
  • Makkelijk wendbaar dankzij de wielen

Nadelen van de autokrik

  • Veel zwaarder dan een schaarkrik
  • Vereist het nodige onderhoud

Wees u dan ook bewust van de verschilpunten tussen deze types bij de aankoop van een schaarkrik of een autokrik. Beide types hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen die het een goede koop voor u kunnen maken of een slechte deal.