JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

JET aandrijving 5

Graupner
Bestnr.: 264753 - 89
Fabrikantnummer: 2347 |  EAN: 2050004699050
JET aandrijving 5
€ 199,00
incl. btw, excl. verzendkosten
Uitverkocht, uit ons assortiment
Overige leveringsvoorwaarden
Dit product heeft een langere levertijd en wordt apart geleverd. Levering via Express‑service is bij dit product niet mogelijk.

JET-aandrijving 5

Productspecificaties

  • Breedte 78 mm
  • Gewicht ca. 545 g
  • Hoogte ca. 85 mm
  • Lengte ca. 285 mm
  • Spinner-Ø/lengte 78 mm
  • Assen-Ø 7 mm

Beschrijving

De JET-aandrijving, ook waterstraalaandrijving genoemd, wordt hoofdzakelijk bij o.a. exclusieve en snelle jachten, veerboten en speedboten gebruikt. In principe bestaat deze aandrijving uit een pomp die het water door een opening in de onderzijde van het schip aanzuigt, via een impeller versnelt en door een opening in de staart weer uitstoot. Hier geldt de Wet van Newton die zegt dat de naar achteren uitgestoten waterstraal een even grote naar voren gerichte reactie op de bootromp tot gevolg heeft. De boten met jet-aandrijving kunnen in zeer vlak water varen omdat alle onderdelen die zich onder de romp bevinden, zoals propeller, as, lagersteun en het roer zijn vervallen. Bovendien is de optreksnelheid zeer hoog, wat met name bij Dragster-booten grote voordelen geeft. Er ontstaat ook geen hellend moment zoals bij een gewone scheepspropeller. Omdat het water bij een JET-aandrijving een lang traject in nauwe kanalen moet afleggen, ontstaan er van nature wrijvingsverliezen die iets meer energie vereisen dan bij een conventionele aandrijving.
Het is mogelijk om door inschakelen van de omkeervoorziening de waterstraal naar voren om te buigen zodat de boot achteruit vaart. Voor een hoge effectiviteit mag het motortoerental bij het achteruit varen
maar 1/3 tot 1/2 van het maximale toerental bedragen.
De modelbouwer heeft veel mogelijkheden om door zelf experimenteren de effectiviteit van de aandrijving aan het eigen model aan te passen en te verbeteren. Geschikt voor elektromotoren uit de serie SPEED 700.
Al naargelang kunnen echter ook Brushless-motoren worden gebruikt. De aggregaten JET-aandrijving 2, JET-aandrijving 2 booster, JET-aandrijving 3 booster en JET-aandrijving 4 zijn voor directe aandrijving ontworpen.
De JET-aandrijving 5 is een verdere ontwikkeling van de JET-aandrijving 4. Door de nieuwe vormgeving van de stuurstraalbuis en de OMKEERKLEP is een aanzienlijk fijnere uitvoering van de JET-aandrijving bereikt. Omdat de vorm van de JET-aandrijving aan de JET-aandrijving 4 voldoet, kan hij in plaats van zijn voorganger worden gebruikt. De aanzuig- en de uitstootbuis zijn van zeer solide aluminium persgietwerk en de kunststof delen zijn van glasvezelversterkt materiaal. De as van de impeller is voorzien van dubbele kogellagers. De JET-aandrijving is bijzonder geschikt voor verbrandingsmotoren, omdat het achteruit varen door de bediening van de omkeerklep en niet door een verandering in de draairichting van de motor gebeurt. De koelwateraansluiting is in de stuurstraalbuis opgenomen. Als aandrijving zijn verbrandingsmotoren met 15 cm³ tot 30 cm³ cilinderinhoud en elektromotoren met meer dan 700 watt vermogen geschikt. Voor de besturing worden servo's met een stelkracht van meer dan 5 kg/cm (bijv. C 4621, bestelnr. 5126) aanbevolen. Bij gebruik van een JET-aandrijving 5 in de AZIMUT ATLANTIC CHALLENGER met verbrandingsmotor moet de romp nog met 2 lagen 300 g/m³ GFK worden versterkt, de 4 openingen in de staart worden dichtgelamineerd en een nieuwe opening worden gemaakt. Voor een elektrische versie is het aan te bevelen, 1 of 2 JET-aandrijvingen 5 met elk een direct aangedreven ULTRA elektromotor te gebruiken. De romp moet ook iets versterkt en de openingen dienovereenkomstig gewijzigd worden.

Geschikte motoren

1. Verbrandingsmotor: ZENOAH G 231 PUM bestelnr. 1939 met aandrijfset 432
2. Elektrisch: ULTRA 3500-6M bestelnr. 6361 met 4x SANYO 6N-4000 DRL bestelnr. 2516

Voor de verbinding motor met JET-aandrijving kan de elastische 3-punts koppeling bestelnr. 2221 en 2221.1 worden gebruikt.

Impeller-Ø: 49 mm