JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}

Informatie over gloeibougies

Werking van een gloeibougie

In een gloeibougie zit een gloeispiraal die met een gloeibougiestarter met externe batterij of accucel zodanig wordt verwarmd dat de spiraal roodgloeiend wordt. Daarmee wordt het verbrandingsproces van de brandstof gestart. Tijdens het verbrandingsproces slaan er echter brandstofdeeltjes op de spiraal neer wat een negatief effect heeft op een volgende ontsteking. Door gebruik te maken van het juiste type bougie kan dit effect grotendeels worden voorkomen.

image
image_3

Bekijk alle gloeibougies voor nitromotoren

Types gloeibougies

Aan de hand van verschillende lengtes:
Er bestaat onderscheid tussen lange en korte bougies. Bougies met een korte schroefdraad worden in motoren tot ± 2,5 cm³ en de bougies met een lange schroefdraad in motoren vanaf 3,5 cm³ gebruikt.

image_0

Aan de hand van verschillende warmtegraden:
Warme bougies voor brandstoffen zonder toevoeging van nitromethaan. Standaardbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 5%). Koude bougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 10%) en extra of superbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 15 - 30%). Er zijn assortiment dozen met warme en koude bougies.

Aan de hand van de constructie:
Naast de normale, hierboven beschreven constructie kunnen ook nog de zogeheten conische bougies en smoorbougies worden gebruikt. Conische bougies worden meestal gebruikt in krachtige verbrandingsmotoren met bijbehorende interne weerstand voor RC-cars. Smoorbougies worden gebruikt, wanneer een betrouwbare onbelaste werking is vereist. Door hun opbouw worden ze ook wel brug- of dorpelbougies genoemd. Bij deze bougie zit er een dorpel op de onderste negatieve pool van de bougie (vandaar de naam dorpelbougie). Deze metalen dorpel schermt het onderste gedeelte van de spiraal gedeeltelijk af, waardoor de spiraal bij stationair draaien nooit ophoudt met gloeien. Wanneer de dorpel er niet zou zijn, zou de motor in het laagste toerentalbereik door te vette brandstof smoren en dus uitgaan.

image_1

Conische bougie

image_4

Smoorbougie

Bekijk alle gloeibougies nitromotoren

Waarom raken gloeibougies defect?

  • Door motorvibraties - Oplossing: motor stabiel lageren
  • Door oververhitting - Oplossing: na de start meteen de spanning afklemmen
  • Door motorkloppen - Oplossing: ronde loop instellen
  • Door overspanning - Oplossing: vermogensgegevens van de leverancier raadplegen en niet met een te hoge spanning voorgloeien.

Gloeibougiestarter – de stroomaansluiting voor uw gloeibougie

Om een nitromotor betrouwbaar te laten starten, moet de gloeibougie naar behoren van stroom worden voorzien. En dat is precies wat onze gloeibougiestarters doen, want het eenvoudig met twee vingers te bedienen kleminzetstuk zit stevig op de bougie en zorgt voor een optimale contactvorming. De in het greepstuk geïntegreerde accu start dan onmiddellijk het gloeiproces, waarna de motor direct kan worden gestart.

image_2

Gloeibougiestarter met accucel

image_5

Gloeibougiestarter voor loodaccu

Afhankelijk van uw behoefte hebben wij de gloeibougiestarters afzonderlijk of als complete set met accu en oplader. Als u echter liever een externe 2 V gloeiaccu of een stroompaneel wilt gebruiken, dan adviseren wij de gloeibougiestarter met aansluitkabel en krokodillenklemmen.

Bekijk alle gloeibougiestarters