JavaScript is niet actief in uw browser. Hierdoor mist u handige zaken, zoals onze uitgebreide zoekfunctie en reviews.
{{#unless user.loggedIn}} {{#xif " digitalData.page.category.pageType !== 'checkout_confirmation' " }}
{{/xif}} {{/unless}}
header_afbeelding.png

Eenvoudig parkeren en schade voorkomen met parkeersensoren

Parkeerschade is een grote en onnodige ergernis. Tuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje maar toch kun je dit eenvoudig voorkomen met parkeersensoren. Je hoeft niet perse de duurste of nieuwste auto te hebben. Je hebt al een setje parkeersensoren voor nog geen €40,- en een middag klussen. Je hoeft niet eens een tekkie te zijn met verstand van autotechniek. De installatie is erg eenvoudig en juiste boortjes worden meegeleverd.

Zo kun jij jouw geliefde bolide de upgrade geven die hij verdient!

innoman.png
afb_01.jpg

Parkeersensoren of een achteruitrijcamera

Als je op zoek bent naar parkeersensoren, heb je vast en zeker een achteruitrijcamerasysteem ook in acht genomen. Met een achteruitrijcamera heb je i.p.v. een akoestisch en optisch signaal, een daadwerkelijk beeld van wat er achter je auto gebeurt. Camera’s zijn zelf al draadloos en in een discreet design beschikbaar. Dit maakt de installatie eenvoudiger en het zorgt ervoor dat de achterkant van je auto er qua design niet op achteruitgaat. Wel is een camera aanzienlijk duurder dan sensoren.

Over het algemeen kun je een camera het beste gebruiken bij campers, bussen en andere grote voertuigen. Maar wat zijn de voor- en nadelen parkeersensoren ten opzichte van een achteruitrijcamera?  We hebben de voor- en nadelen hieronder opgesomd.

  Parkeersensoren
Achteruitrijcamera
Kosten
++
+
Eenvoudigheid installatie
++
++
Geschikt voor auto’s   ++
+
Geschikt voor campers/bussen
+
++
Geschikt voor caravans
-
++
Onopvallend design
++
+
Draadloos signaal
+
++

Parkeersensoren installeren

Het installeren van parkeersensoren is erg simpel en in 2 grote stappen te doen, namelijk de sensoren plaatsen en de aansluiting. Onderstaande uitleg is gemaakt met artikel 855160. Naast een akoestisch signaal, beschikt deze ook over een optisch signaal met kleur- en afstandsindicatie.

Omdat niemand zijn auto beschikbaar wilde stellen, is de set op een kartonnetje geïnstalleerd. De set hebben we van stroom voorzien middels een starthulp. Het idee is exact hetzelfde.

afb_02.jpg

Stap 1: plaatsing
Om een goed en compleet overzicht te krijgen, moeten de sensoren een volledig beeld maken. Dit doe je door de sensoren, verdeeld over de bumper, tussen 30 cm en 40 cm van elkaar te
plaatsen. De sensoren mogen dichter op elkaar zitten, maar zeker niet verder uit elkaar. Wanneer je dit wil doet,  ontstaan er gaten in het zichtveld en krijg je een verkeerde meting. Bij de sensoren wordt een gatenboor meegeleverd. Deze is precies op maat gemaakt voor de sensoren, gebruik daarom deze boor. Let bij het boren goed op dat je een recht gat boort. Als de sensor niet waterpas is geplaatst, krijg je een verkeerd beeld.

Elke sensor is aangeduid met de letter A, B, C of D. Let er bij de installatie op dat je de juiste gebruikt. A en B zijn voor links, C en D voor rechts. A en D zijn de sensoren voor de buitenkant, B en C voor de binnenkant.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Stap 2: elektronica aansluiten
De sensoren zijn uitgerust met een lange kabel. Dit is ideaal, want zo heb je een redelijke vrije keuze waar je  de overige onderdelen kunt installeren. Let er wel op dat je de main-unit niet al
te ver plaatst van de achterlampen i.v.m. de inschakeling op de achteruitrijversnelling. Om te checken of het plaatsen van de main-unit op de door jouw gewenste plek haalbaar is, kun je de meegeleverde stroomkabel alvast op de juiste plaats leggen. Sluit deze nog niet aan. Ga eerst verder met het aansluiten van de sensoren.

De kabels van de sensoren sluit je aan op de main-unit. De main-unit is het kastje waar alles samenkomt. De aansluitingen zijn PWR (voor stroomvoorziening), DISP(voor optische informatie) en A,B,C, D voor de sensoren.  Sluit de sensoren aan op de juiste poort en werk de kabels weg. Je kunt hiervoor de bestaande kabelkanalen gebruiken of de kabels wegwerken onder de bekleding. Let wel op dat je de kabels niet klemt onder zware onderdelen om kabelbreuken te voorkomen.

Je kunt nu de optische indicator installeren. Deze is uitgerust met dubbelzijdige tape voor een eenvoudige installatie. Plaats de indicator naar wens op bijv. het dashboard, sluit de stekker aan en werk de kabel netjes weg.

Je kunt het apparaat nu van stroom voorzien door het aan te sluiten op het stroomnet van de auto. Pak de meegeleverde stroomkabel en sluit de zwarte kabel aan op een massapunt van de auto. Een goede plek is een schroef die in de carrosserie gaat. De rode kabel sluit je aan op de achteruitrijverlichting. Om te kijken welke kabel de juiste is, zet je alle verlichting uit en de auto in z’n achteruit. Meet nu met een multimeter welk contactpunt stroom krijgt en verbindt de parkeerhulp met de kabel. Een eenvoudige en goede manier om de kabels te verbinden is door dit te
doen middels een kabel-snelverbinder.

5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

De voorbumper uitrusten met sensoren

Uiteraard kun je jouw voorbumper ook uitrusten met parkeersensoren. Deze kun je
aansluiten op de achteruitrijverlichting en voorzien van continu-stroom. Het nadeel van de 2e optie is dat de sensoren altijd aanstaan en dus ook meldingen geven als je in de file staan. Ook zijn er slimmere sensoren die automatisch uitschakelen bij een bepaalde snelheid. De installatie is gelijk aan die van de achterbumper. Echter is het nodig om een gat te vinden onder de motorkap om zo de indicator binnen in de auto te plaatsen. Deze gaten zijn vaak afgedicht met een rubberen coverplug

Goed beoordeelde producten: