Tussentijdse Corona-update vanuit ons hoofdkantoor

Tussentijdse Corona-update vanuit ons hoofdkantoor

24 apr 2020

Hirschau, april 2020. Tussentijdse Corona-update vanuit ons hoofdkantoor: dankzij digitalisering en omnichanneling hebben de organisatie, de werknemers en de zakelijke partners de crisis tot dusver goed doorstaan.

Een maand geleden maakte het coronavirus het noodzakelijk om bedrijven in het grootste deel van Europa fysiek te sluiten. Het is tijd voor organisaties om een eerste tussentijdse conclusie te trekken: "De bescherming en gezondheid van onze werknemers, klanten en zakenpartners zijn altijd het leidend geweest bij onze beslissingen", zegt Ralf Bühler, CSO B2B bij Conrad Electronic. Het interne Crisis Management Team, dat is opgeleid voor verschillende crisis- en noodscenario's, kwam al half februari bijeen. Daardoor had Conrad voldoende tijd om preventieve maatregelen te nemen met betrekking tot COVID-19.

De preventieve aanpak maakte het mogelijk om binnen drie dagen 99,5% van de medewerkers van Conrad operationaal te laten zijn in hun thuiskantoor. "Als technologiepionier zijn we al heel vroeg begonnen met de digitale transformatie van ons bedrijf. De huidige uitzonderlijke situatie onderstreept het voordeel van digitale werkmethoden om altijd en overal snel te kunnen handelen", zegt de Conrad CSO.

Ondanks de sluiting van winkels in Duitsland en het werken in een thuiskantoor, wordt het persoonlijke contact bij Conrad Electronic niet verwaarloosd, zoals Ralf Bühler verder uitlegt: "We zijn ervan overtuigd dat een toekomstgerichte platformeconomie uit zowel mensen als machines bestaat: via Customer Care, Sales of accountmanagers kunnen onze klanten nog steeds vertrouwen op persoonlijke contacten, die gewoon beschikbaar zijn bij Conrad. We zijn er trots op dat we deze wens van onze klanten zelfs tijdens een crisis kunnen vervullen ".

De Corona-crisis maakt het opnieuw duidelijk: platforms zijn de toekomst

In deze uitdagende tijden houdt de omnichannelprovider Conrad Electronic zijn online bedrijf op de rit: de online winkel draait soepel en is 24/7 beschikbaar. De proactieve houding en de goede contacten met leveranciers hebben daarnaast hun waarde bewezen als het gaat om hoge leveringscapaciteit en een betrouwbare supply chain, meldt Ralf Bühler: "Onze inkoopafdeling werkte al in een vroeg stadium samen met ons internationale netwerk van leveranciers om de beschikbaarheid van goederen te garanderen voor onze klanten. In het begin van de crisis hebben we daardoor direct onze voorraden kunnen verhogen", zegt Ralf Bühler.

De Conrad spirit: eerlijke behandeling van werknemers

„Een soepele operatie vindt vooral plaats door de logistieke medewerkers, die momenteel de handen vol hebben en fantastisch werk leveren", legt Ralf Bühler uit. Het Conrad Logistic Center zorgde in een vroeg stadium voor de hoogst mogelijke hygiëne- en veiligheidsnormen. Daarnaast ontvangen alle medewerkers die werkzaam zijn in de logistiek een bonus voor de maanden maart en april in de vorm van een toeslag die overeenkomt met hun persoonlijke werkdagen. Deze toeslag wordt belastingvrij uitbetaald met het salaris in de volgende maand. De teamgeest, die al decennialang het familiebedrijf Conrad onderscheidt, is merkbaar en is nu zichtbaar: de stagiaires ondersteunen hun collega's in de logistiek, die op hun beurt bereid zijn om op zaterdag te werken om ervoor te zorgen dat klanten snel en op tijd worden bevoorraad, zelfs in deze uitdagende tijden.

Conrad Electronic zocht ook naar oplossingen en ondersteunende maatregelen voor de winkelmedewerkers in Duitsland: "Voor enkele collega's die in de winkels van Wernberg, Neurenberg of Regensburg werken, konden we een kortetermijnoplossing vinden door hun werk te verplaatsen naar het nabijgelegen logistieke centrum. Maar we moesten het merendeel van de winkelmedewerkers, met uitzondering van een kernteam en de zakelijke klantadviseurs, minder uren laten werken ”, zegt Ralf Bühler. Om de medewerkers die werkzaam zijn in de detailhandel actief te ondersteunen, zijn Conrad's Management Team en de Ondernemingsraad overeengekomen om de werktijdvergoeding voor korte tijd te verhogen tot 80%. Daarnaast is er een noodhulpfonds opgericht voor medewerkers die in deze periode financieel in de problemen komen.

Solidariteit en eerlijkheid met zakelijke partners

"Een eerlijke en betrouwbare relatie met onze partners zit, als traditioneel familiebedrijf, in ons DNA, en dit is met name in moeilijke tijden zichtbaar", benadrukt Ralf Bühler, die Conrad's positie onderstreept. Dienovereenkomstig heeft het Conrad Management nooit overwogen om de huurprijzen voor de winkellocaties te verlagen zonder voorafgaande toestemming. "Zelfs in de crisis bestaat ons bedrijfs policy ook uit eerlijke en transparante discussies met onze zakenpartners om gemeenschappelijke manieren te vinden om met de situatie om te gaan op een manier die voor beide partijen werkt", vervolgt Ralf Bühler. Hetzelfde geldt voor fabrikanten en leveranciers: "Vanaf het begin hebben we alle bestellingen gehandhaafd, niets geannuleerd, goederen geaccepteerd zoals overeengekomen en ervoor betaald in overeenstemming met de overeengekomen afspraken. In tijden waarin de stationaire handel bijna volledig verdwijnt, zorgt Conrad voor goede verkoopkansen voor leveranciers via haar aantrekkelijke online kanalen.

„Zeker in deze tijden is het belangrijk om bij elkaar te blijven en samen sterk te blijven. Zo identificeer je eerlijke partners en dat is precies wat er nu nodig is.“

 

Gerelateerde onderwerpen