Hyperloop capsule Atlas 02 onthuld

Hyperloop capsule Atlas 02 onthuld

8 dagen geleden

Op maandag 3 juni hield het Delft Hyperloop Team een evenement in het Auditorium van de Technische Universiteit Delft. Hierbij onthulde zij hun nieuwe hyperloopcapsule, Atlas 02. Met dit voertuig zal het team op 21 juli deelnemen aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition, welke wordt gehouden in Los Angeles, California. Het doel van het team is om te winnen en het huidige wereldrecord van 467 km/u te verbreken op een track van één kilometer.

Het Hyperloop team van de TU Delft bestaat uit 39 studenten die in één jaar tijd een volledig werkend prototype bouwen voor de race. De wedstrijd heeft maar een criteria: zo snel mogelijk gaan. Van de 22 wereldwijd geselecteerde teams zullen slechts drie teams daadwerkelijk de buis mogen betreden om te racen. Het team moet allereerst 122 veiligheidstesten doorstaan, voordat ze kans maken om bij deze laatste drie terecht te komen. “Deze testen zijn ervoor bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Er zijn elementen die worden getest zoals: het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol worden afgerond voor de final run” zo laat Team Captain Rieneke van Noort weten. Om zo goed mogelijk voor te bereiden op de test is het studententeam al druk bezig te zijn met het uitvoeren van vergelijkbare tests.  

Project Manager Arjan Buijserd vertelde in de presentatie: “De buis van SpaceX is slechts 1 km lang. Binnen deze kilometer moeten we laten zien dat we het beste prototype hebben gebouwd en het wereldrecord gaan verbreken. We werken aan iets volledigs nieuws, we moeten letterlijk het wiel opnieuw uitvinden.” Na de onthulling van Atlas 02 vertelde Chief Engineer Elja Ebbens meer over de technische details van het voertuig. Zo legde Elja uit dat het voertuig genoeg power heeft om meer dan 20.000 gloeilampen op hetzelfde moment op te lichten. “Atlas 02 is ontworpen om hoge snelheden te behalen op een korte afstand. Zo kan het voertuig sneller accelereren en hogere snelheden behalen dan een hedendaagse formule 1 auto en remt maar liefst bijna vier keer zo hard. Dit alles om ervoor te zorgen dat het snelheidsdoel behaalt wordt; de helft van de snelheid van het geluid.” Zo vertelt Elja. 

Naast de SpaceX competitie heeft het team een onderzoeksafdeling dat zich bezighoudt met de implementatie van een hyperloop systeem in de maatschappij. In de presentatie nam van Noort het publiek mee met een kijkje in de toekomst; hoe zal men over 20 jaar transporteren door middel van een hyperloop. Zo werd er op het podium een VR experience van een toekomstig hyperloop station laten zien welke is gemaakt in samenwerking met INDG en Altspace. Voor het echter zover is zullen er nog uitdagingen overwonnen moeten worden. Zo moeten verschillende partijen worden samengebracht, is een mogelijke testbaan nodig om de veiligheid te testen en moeten bijvoorbeeld highspeed switches worden ontworpen.

in juli zal het Delft Hyperloop team vertrekken naar Los Angeles voor de SpaceX competitie. Dit betekent dat het voertuig, alle teamleden en de werkplek verplaatst moeten worden naar Hawthorne, Californië; het terrein van SpaceX, om hier de laatste puntjes op de i te zetten voor de race. Tot die tijd krijgt het team de unieke mogelijkheid om hun volledige pod te testen, wat hun winkansen aanzienlijk kan vergroten. Dit testen gebeurt op een test track van 380 meter lang naast Station Hilversum, welke het team in samenwerking met Voestalpine RailPro, ProRail en Strukton heeft kunnen realiseren. Buijserd: “Met de kennis die het team zal vergaren tijdens deze tests zullen we ontzettend goed voorbereid zijn op de testweek in Los Angeles. Op deze manier achten we de kans groot om de finale te halen en te mogen racen in de buis.“ 

 Interieur hyperloop

teamfoto hyperloop